سفر غیر منتظره جنرال مکنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی امریکا به افغانستان

دیدار جنرال مکنزی فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی امریکا با اشرف غنی

جنرال کنت مکنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی امریکا در یک سفر از قبل اعلام نشده روز گذشته وارد کابل شده و با رئیس جمهورغنی دیدار کرده است. این مقام بلندپایه نظامی امریکا در دیدار با رئیس جمهورغنی گفته، ایالات متحده به پشتیبانی از افغانستان ادامه می‌دهد تا این کشور بار دیگر به پناهگاه تروریستان تبدیل نشود. در همین حال ناتو نیز گفته، خروج نیروهای خارجی از افغانستان وابسته به شرایط است.

اشرف غنی می گوید: صلح اولویت اساسی حکومت است و طالبان سر راه صلح مانع ایجاد می کنند

ارگ می‌گوید، جنرال مکنزی در دیدار با رئیس جمهورغنی گفته، حمایت ایالات متحده از روند صلح و تامین امنیت در افغانستان پابرجاست و کشورش به پشتیبانی از افغانستان ادامه می‌دهد، تا این کشور بار دیگر به پناهگاه امن تروریستان مبدل نشود.

در مقابل رئیس جمهورغنی هم گفته، صلح اولویت اساسی حکومت و خواست اساسی مردم افغانستان می‌باشد و طالبان باید از جنگ و خشونت دست بکشند.

این دیدار درحالی صورت می‌گیرد که شام دیروز ناتو در اعلامیه‌ای گفت، سطح خشونت‌ها در افغانستان پذیرفتنی نیست و طالبان باید از فرصت بدست آمده برای صلح استفاده کنند. این پیمان گفته، تداوم خشونت‌ها روند صلح را زیر سوال می برد و به آن صدمه می زند و تمامی طرف‌ها باید موانع سر راه آغاز مذاکرات بین‌الافغانی را بردارند.

با این حال با سپری شدن ۱۳۵ روز از امضای توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان، دو طرف همدیگر را به نقض تعهدات شان متهم می‌کنند. ذبیح الله مجاهد، از سخنگویان طالبان گفته، نیروهای امریکایی با استفاده از هواپیماهای نیروهای افغان، جنگجویان این گروه و غیرنظامیان را هدف بمباران قرار داده‌اند.

در مقابل زلمی خلیل‌زاد می‌گوید، نیروهای امریکایی مطابق به توافقنامه صلح با گروه طالبان از پنج پایگاه در افغانستان خارج شده‌اند و شمار نظامیان امریکایی در افغانستان کاهش قابل ملاحظه داشته اما خشونت‌‎ها از سوی طالبان کاهش نیافته است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *