افزایش دخالت های نظامی خارجی در جنگ داخلی لیبیا

افزایش جنگهای خانمانسوز در لیبیا پای کشورهای منطقه بالخصوص ترکیه و مصر را به این کشور کشاند

دخالت های کشورهای بیرونی، جنگ داخلی لیبیا را شعله ور تر کرده است. تنش ها بین ترکیه و مصر هم این روزها درباره لیبیا بیشتر شده و این کشورها برای یک دیگر خط و نشان های جدی کشیده اند. دو روز پیش رئیس جمهوری مصر هشدار داد که اگر دولت لیبیا با حمایت ترکیه به شهرهای تحت کنترل جنرال حفتر حمله کنند، مصر آماده حمله نظامی به لیبیا خواهد شد. رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به این تهدید گفت، آنکارا آماده است از مردم لیبیا در برابر هر تهدید حمایت کند.

از جنگ داخلی لیبیا ۹ سال می گذرد و حالا این کشور صحنه نبرد کشورهای خارجی شده است

جنگ داخلی نه ساله ای  که بحران کرونا هم نتوانست متوقف اش کند.

کرونا هم نتوانست از شدت جنگ ها در لیبیا بکاهد

نه تنها که متوقف نشده بلکه به دلیل دخالت های قدرت های جهانی و منطقه ای، شعله ورتر هم شده است.

منافع در لیبیا پای روسیه، امریکا، امارات، عربستان، مصر، فرانسه، ایتالیا و ترکیه و برخی از کشورهای دیگر را در این جنگ ویرانگر کشیده.

بیشترین حمایت ها هم از طرف روسیه، مصر و امارات از خلیفه حفتر شده. در مقابل ترکیه در حمایت از دولت وفاق ملی تحت حمایت سازمان ملل، سلاح برداشته و عملا مثل روسیه در زمین و هوا در لیبیا درگیر است.

ترکیه مصمم به حمایت از دولت وفاق ملی تحت حمایت سازمان ملل در لیبیا است

حمایت مصر تاکنون اما تنها فراهم آوری سلاح و پول برای خلیفه حفتر شورشی بوده. جنرالی که تقریبا یک و نیم سال پیش برای فتح طرابلس پایتخت؛ لشکر کشی کرد. حالا اما رئیس جمهوری مصر ابراز آمادگی کرده که در صورت حمله دولت با حمایت ترکیه به شهرهای تحت کنترل خلیفه حفتر، برای این جنرال ارتش اش را به لیبیا بفرستد.

عبدالفتاح سیسی حامی جنرال حفتر به دخالت نظامی ترکیه در لیبیا هشدار می دهد

عبدالفتاح سیسی؛ رئیس جمهوری مصر ضمن هشدار به ترکیه گفت:

چنانچه مصر در لیبیا مداخله کند صحنه نظامی این کشور با سرعت و قاطعیت بدل خواهد شد، چرا که ارتش مصر از قوی‌ ترین ارتش ‌ها در منطقه و افریقاست.”

این تهدید به مزاج رجب طیب اردوغان اما خوش نیامد و در مقابل آن موضع گیری کرد. ترکیه با حمایت های گسترده نظامی توانسته عرصه را برای خلیفه حفتر تنگ تر کند. این کشور اگر روسیه و مصر بگذارند، به زودی کار خلیفه حفتر را یک سره خواهد کرد.

اردوغان همچنان به حمایت خود از دولت وفاق ملی لیبیا مصمم است

رجب طیب اردوغان؛ رئیس جمهوری ترکیه نیز به مصر هشدار می‌دهد و می‌گوید:

ترکیه همچنان به حمایت‌های خود از دولت لیبیا که جامعه بین المللی آن را به رسمیت می‌شناسد، ادامه خواهد داد. اقداماتی که مصر کرده است، به ویژه پشتیبانی آنها از حفتر نشان می‌ دهد که در مسیر غیرقانونی قرار دارند”.

برعکس ترکیه و دولت وفاق ملی لیبیا، نیروهای خلیفه اما خواهان دخالت نظامی مصر در این کشور است. این نیروها تاکید کرده اند، سخنان مصر لرزه به تن ترکیه انداخته.

احمد المسماری: سخنگوی فرماندهی کل ارتش ملی لیبیا

احمد المسماری؛ سخنگوی فرماندهی کل ارتش ملی لیبیا :

سخنان عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر درباره خط قرمز بودن سرت و الجفره عملی شده و مصر درباره لیبیا پیام ‌های مهم و قدرتمندی فرستاده است.”

ترکیه در لیبیا از سربازان اجیر شده عربی استفاده می کند

ترکیه هزاران سرباز اجیر شده از کشورهای عربی به لیبیا فرستاده. مقام‌های نظامی امریکا خواهان پایان دخالت ترکیه در لیبیا شده و روسیه نیز گفته، لیبیا راه حل نظامی ندارد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *