نگرانی‌ها از حضور جنگجویان خارجی در کنار طالبان برای سقوط دوباره غزنی

نگرانی ها از احتمال حملات گسترده دوباره طالبان به غزنی

هم زمان با نگرانی‌ها از سقوط دوباره غزنی به دست طالبان، نمایندگان غزنی می‌گویند جنگجویان خارجی از جمله پاکستانی، عرب، چچنی و ازبیک در میان طالبان دیده شده و حضور این جنگجویان، نگرانی‌ها از سقوط دوباره این ولایت را بیشتر می‌کند.

ولایت غزنی از ولایات مهم و استراتژیک برای طالبان محسوب می شود

کارشناسان نظامی اما می‌گویند طالبان با شدت حملات به مراکز شهرها به دنبال تغییر اراضی در منطقه تحت حاکمیت خود است تا از این طریق بتواند در مذاکرات صلح امتیاز بیشتر بگیرد.

نیروهای امنیتی در آماده باش کامل برای جلوگیری از حملات طالبان هستند

در حومه های شهر غزنی، چند کیلومتر دورتر از مرکز شهر، نیروهای امنیتی اما در حالت آماده باش درجه یک، آنهم برای جلوگیری از سقوط دو باره غزنی به دست طالبان. این گروه اما این بار تنها نیست؛ جنگجویان خارجی از پاکستانی گرفته تا چچنی و عرب، طالبان را در این جنگ کمک می‌کنند. نگرانی این روزهای نمایندگان غزنی، سقوط دوباره این ولایت است.

نمایندگان غزنی از حضور فعال طالبان خارجی در ولایت غزنی هشدار می دهند

محمد علی اخلاقی؛ عضو مجلس نمایندگان:بر اساس معلومات و گزارشات رسیده به آنها، نزدیک به یک ماه است که طالبان قطعه سرخشان را برای حمله گسترده به ولایت غزنی سازماندهی می کنند”

اعضای شورای ولایتی غزنی نیز نگران سقوط دوباره ولایت غزنی هستند

حسن رضا یوسفی؛ عضو شورای ولایتی غزنی: در ولسوالی قره باغ طالبان پاکستانی و چچنی برای سقوط این ولسوالی دیده شده و همچنین در دیگر ولسوالی های غزنی نیز طالبان خارجی به صورت گسترده حضور دارند”

مقام‌های محلی اما می‌گویند حضور جنگجویان خارجی در کنار طالبان در غزنی چیز تازه‌ای نیست. به گفته‌ی سخنگوی والی غزنی اتباع پاکستانی، عرب و چچنی در گذشته هم حضور داشته و براساس معلومات آنها به تعداد این جنگجویان افزوده نشده.

ولایت غزنی برای طالبان و دولت از اهمیت ویژه ای برخوردار است

غزنی در ۱۴۵ کیلومتری کابل، در جنوب کشور واقع شده، این ولایت به دلیل موقعیت استراتژیکی، در سال‌های پسین در محراق توجه طالبان و بی‌مهری حکومت بوده است.

چنانچه گسترش ناامنی‌ها در حومه‌های شهر غزنی، پای رئیس جمهور غنی را پس از دو سال به این ولایت کشاند. طالبان با شلیک چهار راکت دراین سفر قدرت شان را به رخ کابل کشید.

آگاهان نظامی می گویند: طالبان به دنبال گسترش اراضی تحت کنترل خودشان هستند

ظاهرعظیمی؛ آگاه مسائل امنیتی: طالبان با حمله به شهر پراهمیت و استراتژیک غزنی می‌خواهند جبران سالهای گذشته شان را جهت افزایش اراضی تحت کنترل شان را داشته باشند”

غزنی در جنوب افغانستان با ولایت های کابل، میدان وردک، پکتیا، هلمند، زابل، لوگر و ارزگان هم مرز است، هم اکنون چند ولایت همجوار غزنی شاهد درگیری‌هاست. به باور آگاهان اگر غزنی به دست طالبان سقوط کند، روی وضعیت امنیتی جنوب کشور تاثیر منفی خواهد گذاشت.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *