تنش‌های چین و امریکا؛ تهدید به بستن کنسولگری‌ چین در تگزاس

در تازه‌ترین اقدام دولت امریکا در جریان کشاکش بین واشنگتن و پکن، دستور بسته شدن کنسولگری چین در شهر هیوستون ایالات تگزاس را داد. این اقدام واشنگتن اعتراض شدید مقامات چینی را در پی داشت.

این دستور زمانی صادر شد که تصاویری از آتش زدن کاغذ‌هایی در سطل‌های زباله در فضای داخلی ساختمان کنسولگری چین در تگزاس در رسانه‌ها منتشر شد که با حضور مأموران پلیس و اطفائیه در محل بازم اجازه ورود به ساختمان کنسولگری از سوی مقام‌های چین به آنها داده نشد. وزارت خارجه امریکا این اقدام را “حفاظت از حق مالکیت معنوی و اطلاعات خصوصی آمریکا” عنوان کرده است.

مقامات چینی تهدید به بستن کنسولگری را “توهین‌آمیز و غیر قابل توجیه” خوانده و به شدت محکوم می‌کنند و هشدار داده‌اند که این اقدام آنان را تلافی خواهند کرد.

در همین زمینه یکی از مقام‌های چینی که نخواسته نامی از او برده شود گفته است که دولت چین در حال بررسی بستن کنسولگری آمریکا در شهر ووهان به عنوان اقدامی تلافی‌جویانه است.

روز گذشته دولت امریکا، چین را به حمایت از حملات سایبری بر مراکز تحقیقاتی مربوط به واکسین کرونا در چند کشور جهان متهم کرده بود. امریکا دو شهروند چینی را به جاسوسی از مراکز تحقیقاتی خود متهم کرده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *