بررسی های تازه اداره بازرس کشور در مورد چگونگی مصرف بودجه کرونا

اداره بارزس کشور می گوید فساد گسترده ای در مصرف بودجه کرونا صورت گرفته است

اداره بازرس کشور از وجود فساد گسترده در مصرف بودجه کرونا پرده برداشت. رئیس این اداره می گوید که بررسی های اولیه آنان نشان می دهد که از استخدام کارمندان گرفته تا خریداری اجناس و استفاده از ادویه جات و دستگاه های تنفس مصنوعی فساد وجود داشته. هم زمان با این داکتران شفاخانه استقلال به دلیل پرداخت نشدن معاش شان دست به اعتصاب کاری زدند. در همین حال اداره بازرس می پذیرد که در قسمت پرداخت معاشات کارمندان مشکلات جدی وجود داشته.

پس از رسانه ای شدن فساد گسترده در مصرف بودجه کووید نوزده، حالا اداره بازرس می گوید از استخدام افراد در شفاخانه ها گرفته تا خرید تجهیزات طبی، آغشته با فساد است. بر بنیاد معلومات این اداره، اجناس مورد نیاز از سوی مسئولین در مرکز و ولایات بدور از چشم رسانه ها و جامعه مدنی بالاتر از نرخ بازار خریداری شده است.

قاچاق ۳۲ دستگاه تنفس مصنوعی به پاکستان و حیف و میل ۸۰۰ میلیون افغانی در توزیع نان خشک توسط شهردار کابل از درشت ترین موارد فساد در مصرف بودجه کرونا است که اداره بازرس آن را رد نمی کند، اما می گوید تحقیقات در دو بخش جریان دارد.

غزال حارث؛ رئیس اداره بازرس کشور: درباره فسادهای گسترده صورت گرفته در مصرف بودجه کرونا تحقیقات و بارزسی ها همچنان ادامه دارد و فسادهای صورت گرفته را اداره بازرس کشور رد نمی‌کند”

علی اکبر جمشیدی؛ عضو مجلس نمایندگان : بودجه تخصیص یافته برای مبارزه با کرونا توسط افراد مشخصی حیف و میل شده و بصورت درست و صحیح آن به مصرف نرسیده است”

این جا؛ در شفاخانه استقلال  کارمندان صحی به دلیل پرداخت نشدن حق الخطر شان از سوی وزارت صحت عامه دست به اعتصاب کاری زدند. آنان رئیس شفاخانه را به کم کاری در این زمینه متهم می کنند اما ودود الله نوری رئیس شفاخانه می گوید کارهای اداری حق الخطر آنها در حال طی مراحل است و نیاز به زمان دارد. اما اداره بازرس می گوید در قسمت پرداخت معاشات کارمندان صحی مشکلات جدی وجود داشته است. 

عتیق الله انورزی؛ داکتر شفاخانه استقلال: پول در نظر گرفته شده برای معاشات و رفت و آمد و غذای داکتران همه حیف و میل شده و بدست داکتران نرسیده است”

ودود الله نوری؛ رئیس شفاخانه استقلال: کارهای اداری قرارداد حق الخطر داکتران این شفاخانه، طی مراحل شده و بخش مالی وزارت صحت عامه هم وعده اجرای آن را داده است”

در این میان قربانی اصلی مردم است. مردمی که همواره چوب سوخت؛ فساد، ضعف مدیریت در نهادهای دولتی از جمله عدم عرضه خدمات صحی به موقع بوده است، برعکس فساد پیشگان. اینجا هم باید تاوان پرداخت نشدن حق الخطر داکتران را بیمارانی بیپردازند که شماری از آنها با مرگ و دست پنجه نرمی کنند.

حمیدالله؛ همراه بیمار- پروان:بیمار ما در حالت کوما در شفاخانه است اما از داکتر خبری نیست و به پایوازها هم اجازه داخل شدن به شفاخانه را نمی دهند مردم قربانی جنجال داکتران و دولت شده‌اند”

با این همه اداره بازرس کشور می گوید تاکنون کسی به اتهام فساد در مصرف بودجه کرونا به نهادهای عدلی و قضایی معرفی نشده است. این درحالی است که پیش از این دادستانی کل معتمد وزارت صحت عامه را حین اخذ رشوه بازداشت کرده بود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *