عید قربان و فلسفه قربانی در راه خداوند

عید قربان عید بندگی و اخلاص به ذات الهی

فردا؛عید قربان است.

عید بندگی و برازندگی، عیدی که میلیون‌ها مسلمان با حلقه بر محور کعبه این خانه خلوص و بندگی لبیک گویان فرازهای از زیباترین جلوه های عبودیت را تجربه می‌کنند.

هر ساله جمعیت میلیونی مسلمانان از سراسر جهان در مراسم حج اشتراک می کنند

گویا این خیل عظیم آمده اند تا با خدای خود عهد ببندند که هرچی هست ذات لایزال و کبریایی او هست و بشر این موجود ناچیز اما سرکش؛ راهی جز چنگ انداختن به ریسمان الهی برای عبور از کژی‌ها و رسیدن به فلاح و رستگاری را ندارد.

مراسم حج بزرگترین مراسم تاریخ بشریت است که هر ساله تکرار می شود

جمعیت میلیونی مسلمانان یکصدا فریاد می‌زنند تا بگویند” ای خداوند رحمن و رحیم” آماده ایم تا هرآنچه را داریم برای رضای تو قربانی کنیم. و قربانی؛ یکی از شعائر مهم الهی! آنگونه که قبل از اسلام؛ حضرت ابراهیم، تنها فرزندش، حضرت اسماعیل را به قربانگاه برد تا در راه خداوند ذبحش کند.

حالا پس از قرن‌ها، این سنت همچنان به راهش ادامه می‌دهد. همه‎ساله میلیون‌ها مسلمان از سراسر جهان به مکه می‌روند تا قربانی برای خداوند داشته باشد. قربانی که به باور برخی عالمان دینی، در واقع نفس اماره خود را سر می‌برند و به شیطان نفس خود سنگ می‌زنند.

مراسم حج امسال بدلیل بیماری کووید نوزده متفاوت برگزار شد

از اماکِن مقدس در “مکه و مدینه” گرفته تا تمامی سرزمین‌های اسلامی، عید امسال بگونه‌ی متفاوت تجلیل می‌شود. 

از حضور میلیونی زائران در خانه خدا خبری نیست. در مکه نیز، تنها یکهزار زائر امسال مراسم حج را ادا می‌کنند.  برخی از عالمان دینی می‌گویند، حجاجی که امسال بدلیل شیوع گسترده کووید-۱۹ نتوانسته‌اند در مراسم حج شرکت کنند، می‌توانند با کمک به نیازمندان بر نفس اماره خود غلبه کنند و شیطان نفس خود را قربانی.

مسلمانان با توجه و کمک به نیازمندان و فقرا حج بدیل را انجام دهند

عبدالقدیرعالمی؛ عالم دین: با توجه به شرایط خاص حج امسال، هم وطنان مومن در همینجا در کشورمان در بین جامعه حج بدیل را با کمک به نیازمندان و فقرا و سفره یتیمان انجام دهند”

از طرفی وزارت‌های صحت عامه و حج و اوقاف گفته، از تجمعات پرهیز شده و عید امسال را در خانه‌های تان تجلیل کنید.

بیماری کرونا اقتصاد ضعیف خانواده ها را فلج کرده است

این همه درحالی است، که شیوع کووید-۱۹، چرخه اقتصادی را متوقف ساخته و سفره‌های خانه مردم را خالی‌ تر از گذشته ساخته است.

موردی که عالمان دینی، بر کمک به نیازمندان در روزهای عید سعید قربان تأکید دارند. عالمان دینی درکابل اما می‌گویند، افرادی که نتوانسته در مراسم امسال شرکت کنند، بخشی از مصارف حج شان را باید به فقرا و نیازمندان کمک کنند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *