حداقل ۱۰۰ کشته و بیشتر از ۴۰۰۰ مجروح در فاجعه بیروتشیما!

لحظه انفجار شدید روز گذشته در بیروت که توسط موبایل شخصی ثبت شده است.

بر اساس تازه‌ترین خبرها تاکنون مرگ دست کم ۱۰۰ نفر و بیشتر از ۴۰۰۰ هزار زخمی و مجروح در حادثه انفجار، در بندری در شهر بیرون پایتخت لبنان از طرف وزارت صحت این کشور تایید شده است. دولت لبنان امروز چهارشنبه را روز عزای ملی اعلام کرد.

شدت و بزرگی انفجار به حدی بوده است که روزنامه «الرای» در پی این واقعه تیر اول چاپ امروز خود را «بیروتشیما» قرار داده و این انفجار را با بمبارد اتمی هیروشیما مقایسه کرد.

در پی این اتفاق شورای عالی دفاع لبنان تشکیل جلسه فوری داد. بر اساس این جلسه نیروهای نظامی مسئولیت امنیت بیروت را برعهده خواهند گرفت.

سه روز تعطیلی و عزای عمومی اعلام می شود.

حالت فوق‌العاده تا دو هفته در بیروت ادامه خواهد یافت.

کمیته تحقیق درباره فاجعه بندر بیروت تشکیل می‌شود و گزارش خود را طی ۵ روز آماده خواهد کرد.

با تمام کشورها و سفارت‌هایشان برای دریافت کمک‌ها ارتباط برقرار شده و صندوقی در همین خصوص تشکیل شود.

مسئول این انفجارها به شدت مجازات خواهد شد.

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان، در توییتی نوشته؛ این «پذیرفتنی نیست» که ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم (کود کیمیاوی) بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی انبار شده باشد.

حسین دیاب، نخست وزیر لبنان از پاسخ‌گو بودن افرادی که در این انفجار دست داشته‌اند خبر داد و گفت؛ فعلاً اولویت با مداوای مجروحان و پیدا کردن اجساد کشته‌شدگان است .

خبرگزاری ملی لبنان هم علت این انفجار را آتش سوزی در انبار مواد قابل انفجار که در سال‌های گذشته ضبط و نگهداری شده است عنوان کرد.

وزیر خارجه اسرائیل هم با رد دست داشتن در این انفجار، دلیل آن را حادثه‌‍ای خواند که «ظاهرا به دلیل آتش‌سوزی» رخ داده است.  

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم ضمن ابراز همدردی عمیق با کشور و ملت لبنان، از حمایت همه جانبه‌ی کشورهای خود برای کمک به آسیب‌دیدگان خبر دادند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *