زن دردیدگاه حضرت آیت الله العظمی محسنی (ره)

آگاهان امور می‌گویند، حقوق زنان دردیدگاه معلم افغانستان حضرت آیت الله العظمی محسنی (ره) ازجایگاه ویژه‌ی برخوردار بود. اکادمیسین کشوردرمورد تساوی حقوق زنان ومردان و اخذ امتیازهای اجتماعی، سیاسی برای زنان هم‌پای مردان تاکید فراوانی داشتند. به گفتهء این شخصیت‌ها، بنیان‌گذاری حوزه علمیه خدیجه الکبری (س) ویژهء بانوان با مدیریت بانوان وجذب شمارزیادی ازطلاب بانوان درعرصه دینی ازجمله خدمات ارزندهء این عالم فرزانه برای خانم‌ها کشوربوده‌است.

بانوان؛ نیمی ازنفوس جهان!

نفوس که سرنوشت جهان وجهانیان از بدو خلقت متکی به جنس لطیفش بوده‌است!

فقید سعید حضرت آیت الله العظمی محسنی (ره) از معدود فقها وعلمای اسلامی بود که درحوزه حقوق سیاسی و اجتماعی زنان دیدگاه جدید در فقه سیاسی داشت، ایشان برخلاف برخی فقهای متقدم که مخالف حضور سیاسی و اجتماعی زنان بود، معتقد بود که زنان با دارابودن شرایط می توانند در تمام عرصه های سیاسی، اجتماعی حضور گسترده و فعال داشته باشد.

تاکیدات وافراین عالم فرزانه درمورد رسیدگی به حقوق زنان درغالب صحبت‌ها وسخنرانی های‌شان، انتشار کتاب “زن درشریعت اسلامی” و راه‌اندازی حوزه علمیه خدیجه الکبری (س) ویژه بانوان ازجملهء خدمات ایشان به این بخش عظیم جامعه بوده‌است.

آکادمیسین کشور حضرت آیت الله العظمی محسنی (ره) دراین کتاب با اشاره به حقوق اجتماعی وسیاسی زنان درسایه اندیشه ناب اسلامی چنین نگاشته‌اند:

“از دیدگاه اندیشه اسلامی، زن انسانی است که همه مواهب رشد را داراست، نقص و خللی در جوهر وجودش نیست، ابزار تکامل و رشد را به اندازه مردان واجد است، و در حیات و آفرینش، موجودی مستقل است و طفیل دیگری نیست؛ زیرا خداوند انسان را آفرید و برای بقا، او را به دو صنف زن و مرد تقسیم کرد. تصنیف موجودات به مذکر و مؤنث قانونی عام در جهان مادی است. “

با اینحال آگاهان نیزدراین مورد اظهارنظرکرده ومی‌گویند

با این همه، در شریعت اسلامی، کسب آگاهی و معرفت، که یکی از ارزشمندترین ویژگی های انسانی است، از هیچ صنفی دریغ نشده، بلکه انسانیت با تمامی اصنافش به دانش طلبی دعوت شده است، امری که عالم جلیل القدرآیت الله العظمی محسنی (ره) تا آخرین لحظات عمرپربرکت شان به این امراهتمام داشته و رهروان شان را نیزبه توجه به این امرحیاتی توصیه نموده‌اند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *