مجوز استفاده عمومی واکسین کرونا ساخت روسیه توسط پوتین صادر شد

روز گذشته روسیه بطور رسمی اولین واکسین ضد ویروس کرونا را رونمایی و ثبت کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در نشست اعضای دولت خود، مجوز استفاده عمومی از این واکسین را صادر کرد و  گفت: «تا آنجا که من می‌دانم امروز صبح، ۱۱ اوت روسیه اولین کشور جهان بود که واکسن ضد ویروس کرونا را به ثبت رسانده است.»

رسانه‌های کشور روسیه نام این واکسین را “اسپوتنیک وی” گفته و آن را محصول مرکز تحقیقات ملی همه‌گیرشناسی و میکروبیولوژی “گامالئی” عنوان کردند.

پوتین، از دو بار تزریق این واکسین بر روی یکی از دخترانش خبر داده و گفته است که این تطبیق دارو در حضور خودش صورت گرفته است.

این واکسین جدید منتقدانی هم در داخل و خارج روسیه داشته است که بیشتر آنها از سپری نشدن زمان لازم چند ماهه برای تست بالینی این واکسین، بر اساس قوانین بین‌المللی ساخت واکسین، نگرانی خود را ابراز کردند.

این واکسین به گفته منتقدین کمتر از دو ماه آزمایش و بر روی تعداد محدودی انسان تأیید شده است. آنها می‌گویند که این گونه آزمایش‌ها معمولاً چندین ماه طول می‌کشد و تست آن باید بر روی هزاران نفر انجام شود.

آنتونی فاوچی، کارشناس برجسته ویروس‌شناسی و مشاور عالی دولت آمریکا هم

از این خبر زود هنگام، ابراز نگرانی کرده و می‌گوید: امیدوار است که روسیه “پیش از توزیع واکسن حتماً درباره مفید و کارآمد بودن آن اطمینان” حاصل کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *