نوشاخِ هندوکش توسط نُه کوهنورد افغانستانی فتح شد

نه کوهنورد کشور به شمول سه زن بلندترین قله‌ی سلسله‌ جبال هندوکش «نو شاخ»، را فتح کردند. این تیم نُه نفری از کوهنوردان کشورمان،در تاریخ ۱۸ جولای سال روان از مقصد کابل برای فتح این قله‌ی ۷ هزار و ۴۹۲ متری حرکت کردند و به تاریخ ۶ ماه جاری این قله را با موفقیت فتح نمودند.

اعضای این تیم که شامل شش مرد و سه زن از ولایات مختلف کشور هستند پس از سه هفته تلاش توانستند که این موفقیت را کسب کنند. در میان این اعضا خانم فاطمه سلطانی عنوان جوان‌ترین فاتح قله نوشاخ را نیز کسب کرد.

قله نوشاخ یکی از مرتفع‌ترین قله‌های سلسه کوه‌های هندوکش با ارتفاع ۷ هزار و ۴۹۲ متری و پانزدهمین قله‌ی بلند آسیا به حساب می‌رود.

این قله زیبا و بلند در شمال غربی ولایت بدخشان، حدفاصل مرز افغانستان و پاکستان موقعیت دارد که دامنه شمال و غرب آن در افغانستان و دامنه‌ی جنوب و شرق آن در خاک پاکستان واقع شده است.

تلاش‌های صورت گرفته برای فتح این قله به صورت مشخص روشن نیست، اما؛ تاکنون تعداد معدودی موفق به فتح آن شده‌اند.

تاریخ از فتح این قله توسط یک گروه دونفری جاپانی در سال ۱۹۶۰ و دو کوهنورد افغانستانی در سال ۲۰۰۹ میلادی و یک زن افغان در سال ۱۳۹۷ خورشیدی، خبر می‌دهد.

آنچه پیداست در سال‌های اخیر با وجود تهدیدات امنیتی فراوان، میل زیادی برای استفاده از طبیعت بکر و دست نخورده افغانستان، برای گردشگری وکوهنوردی چه در داخل و چه در میان گردشگران خارجی دیده می‌شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *