فرانسه خواستار توقف آزادی زندانیان طالب متهم به قتل فرانسوی‌ها شد

فرانسه از دولت افغانستان می‌خواهد که زندانیانی _ فرانسه آنان را “تروریست” خوانده است ـ را که در قتل شهروندان فرانسوی، بخصوص سربازان و نیروهای امدادی دست داشته‌اند را آزاد نسازد.

پس از آنکه لویه جرگه مشورتی صلح در کابل با آزادی ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان موافقت کرد، رئیس جمهور غنی حکم آزادی آنها را صادر و تاکنون هم ۸۰ نفر از آنها آزاد  شده‌اند. این ماجرا خشم دولت و مردم فرانسه را در پی داشته تا جای که سفارت این کشور در صفحه رسمی توییتر خود از دولت افغانستان می‌خواهد که در آزادی شماری از “تروریست‌ها” که محکوم به قتل شهروندان کشور فرانسه هستند، توقف ایجاد کند.

پیشتر هم خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت خارجه فرانسه، ابراز نگرانی این کشور از حضور افرادی در این لیست که به قتل شهروندان فرانسوی متهم هستند خبر داده بود.

این در حالی است که اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا هم از آزادی سرباز سابق ارتش افغانستان که در قتل سه سرباز استرالیایی نقش داشته ابراز نگرانی کرده و گفته بود تمام تلاشش را خواهد کرد تا او در زندان بماند.

شهروند فرانسوی دیگر که در افغانستان کشته شد و طالبان مسئولیت قتل وی را به گردن گرفت، بتینا گوازلارد ۲۹ ساله، کارمند امداد رسان سازمان ملل متحد بود که در سال ۲۰۰۳ در شهر غزنی کشته و بعداً در کابل به خاک سپرده شد و کشته شدن وی در آن زمان واکنش‌های زیادی در پی داشت.

بر اساس آمار از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۹ میلادی حدوداً ۸۶ سرباز فرانسوی در افغانستان کشته شده‌اند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *