تأکید دیده‌بان شفافیت بر آمادگی دولت در برابر موج دوم کرونا

دیده‌بان شفافیت افغانستان، نتایج یک سروی را که در ۱۳ ولایت کشور انجام داده با رسانه در میان گذاشت. بر طبق این سروی معاینات مقدماتی ویروس کرونا در اکثر شفاخانه‌ها صورت نمی‌گیرد. این نهاد خواستار رسیدگی عاجل حکومت به این وضعیت شد.

بر اساس اطلاعات این سروی که از ۷۰۰ مرکز صحی در ۱۳ ولایت و ۶۰ ولسوالی در ولایت‌های کابل، بلخ، هرات،‌ جوزجان،‌ قندهار،‌ کاپیسا،‌ لغمان‌، کنر،‌ ننگرهار،‌ پکتیا،‌ پروان، پنجشیر و سمنگان بدست آمده، نشان می‌دهد که وزارت صحت عامه یک سیستم جامع جمع‌آوری معلومات دقیق‌ و به موقع که از آن برای تصمیم‌گیری و پاسخ‌گویی متناسب با گسترش ویروس کرونا در سراسر کشور استفاده شود، ندارد.

سید اکرام افضلی،‌ رییس اجرایی‌ دیده‌بان شفافیت گفته است، اطلاعاتی که درباره مبتلایان و تلفات ناشی از آن جمع‌آوری شده است‌، قابل اطمینان نیست. به عنوان نمونه،‌ در آخرین اعلامیه این وزارت، تعداد مجموعی مبتلایان به ویروس کووید نوزده، ۳۷ هزار و ۵۹۹ تن اعلام شده است، در حالی‌ که در بررسی دیگر همین وزارت این تعداد ممکن است‌ بیش از ده میلیون نفر باشد.

رییس اجرایی دیده‌بان شفافیت از شناسایی مناطق آسیب‌پذیر توسط دولت برای کاهش خطرات و آماده‌گی گرفتن برای مبارزه با موج دوم احتمالی ویروس کرونا هشدار داد.

عزت‌الله ادیب،‌ مسوول تحقیقی دیده‌بان شفافیت هم از عدم دسترسی به تجهیزات حفاظت شخصی،‌ ادویه لازم و تجهیزات طبی مانند دستگاه تنفس مصنوعی،‌ بالون اکسیژن نیز در شفاخانه‌ها به عنوان یک چالش بزرگ سخن گفت.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *