جیکوب بلیک قربانی شلیک از پشت توسط پلیس امریکا؛ “فلج شد”

در ماجرای تیراندازی از پشت به یک مرد سیاه‌پوست در ایالت ویسکانسین امریکا که یکشنبه شب اتفاق افتاد، جیکوب بلیک که گویا از میان درگیری و نزاع دو گروه به طرف موتر خودش در حرکت بوده، مورد اصابت هفت گلوله‌ی افسر پولیس شهر کنوشای، از پشت‌سر قرار گرفت و بعد از انتقال به شفاخانه به گفته پدرش از کمر به پایین فلج شده است. وکیل این خانواده می‌گوید:« فقط یک معجزه ممکن است دوباره به او قوت راه‌ رفتن بدهد».

دو شب پی‌هم، خیابان‌های این شهر شاهد حضور معترضانی است که به بی عدالتی نژادی و آنچه آنرا”نژادپرستی نظام‌مند” می‌خوانند معترض‌اند. این در حالی است که این شهر حدوداً یکصد هزار نفری شاهد وضع مقررات منع آمد و شد شبانه توسط نیروهای امنیتی در این شب‌هاست.

داکتران هنوز از اینکه آقای بلیک برای همیشه فلج خواهد ماند یا اینکه امکان درمان وی وجود دارد چیزی نگفته‌اند. او برای لحضاتی بهوش آمده اما وضعیت او بحرانی گزارش شده است.

اعتراض‌ها به عملکرد پولیس تنها چند ساعت بعد از شلیک به جیکوب آغاز و به آشوب و حریق موترها انجامید، گفته می‌شود معترضان در شهر‌های مینیاپولیس و پورتلند هم به حمایت از مردم کنوشای به خیابان‌ها ریختند.

اما بحث داغ اتهامات سیاسی میان دو حزب هوادار نامزدان ریاست جمهوری امریکا همچنان پابرجاست. جوبایدن نماینده دموکرات‌ها خواستار تحقیق «شفاف و کامل» این موضوع و در مقابل جمهوری‌خواهان که خود را هوادار قانون معرفی می‌کنند با رد فرضیه «نژادپرستی نظام‌مند» در پولیس این کشور، تیم رغیب را متهم به سوءاستفاده سیاسی از این اتقاق می‌کنند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *