عامل حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزلند به “حبس‌ابد” محکوم شد

مردی ۲۹ ساله که عامل حمله بر دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند و کشتار بی‌رحمانه ۵۱ نمازگزار بود، از سوی دادگاه به حبس‌ابد (بدون امکان بخشش دوباره) محکوم شد.

برنتون ترنت، اهل استرالیا، در ماه مارچ سال ۲۰۱۹ میلادی، در حالی که اسلحه به دست داشت، وارد مسجد النور در شهر کرایست‌چرچ شد و بر روی مردم آتش گشود. دقایقی بعد از این حمله او به مرکز اسلامی لینوود در نزدیکی همان مسجد رفت شروع به تیر اندازی بسوی جمعیت کرد و همزمان تصاویر این کشتار را بصورت زنده از حساب شخصی فیسبوک‌ش به تمام جهان مخابره می‌کرد. او پس از بازداشت، با پذیرفتن اتهام به قتل عمد ۵۱ نفر، تلاش برای کشتن ۴۰ نفر دیگر و اقدام تروریستی روانه زندان شد تا رأی نهایی دادگاه وضعیت‌ش را مشخص کند.

جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند، در آن زمان با ابراز تأسف، این روز را یکی از سیاه‌ترین روزهای این کشور خواند و بلافاصله حکم ممنوعیت استفاده از سلاح‌های جنگی و نیمه اتوماتیک را صادر کرد.

مقامات امنیتی کشور نیوزلند بعد از انجام تحقیقات گفتند که برنتون ترنت، تبعه استرالیا، دارای افکار راست افراطی و گرایش ضد مهاجران و مسلمانان است و حمله او “عملیات تروریستی” با انگیزه نژادپرستانه بوده است.

بر اساس حکم دادگاه که چهار روز برگزار شد، برنتون ترنت ۲۹ به جرم اقدام تروریستی و ضدبشری به حبس ابد محکوم شد، قاضی دادگاه حکم او را بدون حق بازگشت و بخشش در آینده صادر کرد.

بر اساس اخبار او در روز دادگاه هیچ سخنی نگفت و تنها به نگاه کردن به خانوادهای قربانیان در جایگاه روبروی‌ش اکتفا کرد.

پولیس از برنامه‌ریزی چندین ساله او برای حمله به این اماکن و پلان بعدی او در حمله به مسجدی دیگر هم خبر داد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *