خوش بینی ها از آغاز مذاکرات مستقیم حکومت و طالبان تا چند روز دیگر

عبدالله عبدالله می گوید؛ احتمالا مذاکرات بین الافغانی هفته ای پیش رو آغاز می شود. به گفته رئیس شورای عالی مصالحه ملی؛ هیئت گفتگو کننده حکومت آمادگی کامل دارد اما با آن هم پیش از رفتن به مذاکرات نشستی خواهند داشت. طالبان اما آغاز مذاکرات صلح را بر رهایی تمام زندانیان خود مشروط کرده. با گذشت ۱۷ روز از امضای فرمان رهایی ۴۰۰ زندانی خطر ناک طالبان اما هنوز هم ۳۲۰ نفر آنان در بند اند. وزارت خارجه اما گفته، این زندانیان در جریان هفته پیش رو آزاد می شوند.

شمارش معکوس برای آغاز مذاکرات ببین الافغانی.

مذاکراتی که حدود ۵ ماه است به دلیل تکمیل نشدن رهایی زندانیان طالبان به تاخیر افتاده،  روز گذشته عبدالله عبدالله اما گفت، احتمالا این مذاکرات هفته پیش رو آغاز می شود. آن سو؛ طالبان هم هیئت با صلاحیت را برای پیش برد مذاکرات مستقیم تعیین کرده به رهبری عباس استانکزی.

طالبان اما آغاز مذاکرات بین الافغانی را بر رهایی کامل ۴۰۰ زندانی باقی مانده این گروه مشروط کرده. از این میان ۳۲۰ زندانیان خطرناک طالبان هنوز در بند است.

روز گذشته، حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه، در مصاحبه با یک نهاد امریکایی گفته، هفته ای پیش رو زندانیان طالبان از بند رها می شوند. شورای امنیت ملی از ابراز نظر در این مورد خود داری می کند. با این همه هنوز هیچ چیز قطعی نیست. اما قرار است دور اول مذاکرات در دوحه برگزار شود.

با این همه دستگاه دیپلماسی کشور می گوید، به رغم حمایت های جهانی از روند صلح افغانستان هنوز هم برخی کشورهای منطقه در مذاکرات صلح مانع ایجاد می کند. هرچند این وزارت، از کشوری خاصی نام نبرده اما پیش از این اسلام آباد بر شماری از رهبران طالبان تعزیرات وضع کرده بود. تغزیراتی که به گفته ای سخنگوی گروه طالبان در آستانه آغاز مذاکرات صلح در این روند؛ مانع ایجاد می کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *