یک سوم سربازان امریکایی، تا سه ماه دیگر عراق را ترک خواهند کرد

خبرگزاری رویترز، به نقل از یک مقام امریکایی که نخواسته نامش فاش شود، از کاهش نیروهای امریکایی مستقر در خاک عراق، تا سه ماه آینده به ۳۵۰۰ سرباز خبر داد. تعداد سربازان امریکایی در عراق در حال حاضر به ۵۲۰۰ نفر می‌رسد، اما؛ وزارت دفاع ایالات متحده امریکا هنوز هیچ واکنشی به این خبر نشان نداده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا بارها از خروج نیروهایش از عراق سخن گفته اما در جریان حوادث اخیر در خاورمیانه، تمایلی به خروج سریع از این منطقه در دستور کار این نیروها وجود ندارد، به نظر کارشناسان دلیل این موضوع می‌تواند، کنترل منطقه توسط این نیروها از خاک عراق، باشد.

نیروهای امریکایی برای مقابله با گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) به این کشور اعزام شدند. در ماه جون گذشته دو کشور عراق و امریکا بر سر مسئله کاهش نیروهای امریکایی به توافق رسیدند. در این توافق چیزی در مورد ایجاد پایگاه‌های دائمی در عراق به چشم نمی‌خورد.

امریکا و عراق در ماه ژوئن بر سر کاهش شمار نیروهای امریکایی در این کشور به توافق رسیدند. در گفت‌و‌گوهای دو طرف چیزی در مورد ایجاد پایگاهی دایمی برای نیروهای آمریکایی یا حضور نظامی آمریکا در عراق گفته نشد.

در دیدار اخیر مصطفی کاظمی و دونالد ترامپ، طرف امریکایی از تعهد دولتش برای خروج نیروهای امریکایی از خاک عراق تاکید کرد.در همین راستا هفته گذشته این نیروها پایگاه تاجی در عراق را ترک و کنترل کامل آن را به نیروهای عراقی واگذار کردند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *