۷۰ زندانی خطرناک طالبان ازبند آزاد شد

روند رهایی زندانیان طالبان پس از دو هفته توقف، دوباره از سرگرفته شد.

با آنکه حکومت رسما در این مورد چیزی نگفته اما رادیو آزادی با پخش ویدیویی گفته، شام گذشته، حدود ۷۰ زندانی طالبان از زندان پلچرخی آزاد شده‌اند.

یک منبع حکومتی نیز به رادیو آزادی گفته، این روند در چند روز آینده تکمیل خواهد شد و به دنبال آن، مذاکرات بین‌الافغانی به گونه فوری آغاز می‌شود.

روند صلح افغانستان پس از امضای توافقنامه دوحه همواره ‌به دلایل مختلف با گیر و بندهایی همراه بوده.

کابل عدم کاهش خشونت از سوی طالبان را و طالبان عدم رهایی زندانیان شان را مانعی در برابر آغاز مذاکرات می‌خواندند، تا اینکه حکومت در یک تصمیم سخت و دشوار با برگزاری لویه جرگه مشورتی بر رهایی ۵۹۲ زندانی خطرناک طالبان مهر تائید گذاشت.

اما با گذشت حدود دو هفته از تصمیم لویه جرگه، از رهایی زندانیان طالبان خبری نشد و ارگ گفت، روند آزادی زندانیان طالبان زمانی آغاز می‌شود که طالبان اسیران باقی مانده نیروهای امنیتی را آزاد کنند.

با اینکه تاهنوز معلوم نیست که آیا طالبان روند رهایی زندانیان دولتی را اغاز کرده یا نه اما رادیو آزادی با نشر ویدویی گفته، شب گذشته، حدود ۷۰ تن از زندانیان خطرناک طالبان از زندان پلچرخی آزاد شده‌اند. برخی از زندانیان ازاد شده می‌گویند، جرم شان سیاسی بوده و به اعدام محکوم بودند.

از قندهار نیز گزارش شده که ۹ تن از فرماندهان خطرناک طالبان که در بند دولت و شماری از آنها محکوم به اعدام بودند از زندان‌ این ولایت رها شده‌اند.

با این حال دولت تاکنون در مورد رهایی زندانیان طالبان چیزی نگفته است.

جدا از بحث رهایی زندانیان طالب در بحث صلح، ارگ و سپیدار درگیر اختلافات خودشان هستند. اخیرا ریاست جمهوری در فرمانی اعضای شورای عالی مصالحه را معرفی کرد. سخنگوی ریاست جمهوری هم می‌گوید، در انتخاب این افراد با عبدالله عبدالله مشوره صورت گرفته.

اما عبدالله عبدالله با رد فرمان اشرف غنی گفته، تعیین اعضای شورای عالی مصالحه ملی بر اساس توافقنامه سیاسی از اختیارات اوست و نیازی به فرمان رئیس جمهوری ندارد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *