اسکان ۳۰۰ پناهجو در یک اردوگاه جدید در جزیره لیسبوس یونان

پس از آتش‌سوزی در ارودگاه موریا در جزیره لیسبوس کشور یونان، حدوداً ۱۳ هزار نفر که در این کمپ ساکن بودند به یکباره آواره و بی سرپناه شدند.

این تعداد پناهجو ۴ شبانه روز را در جاده‌ی منتهی به نزدیکترین شهر در این جزیره، پشت دیواری از پولیس و مردم محلی، که مانع حرکت آنان به دیگر نقاط جزیره می‌شدند، بدون غذا و سرپناه سپری کردند.

روز گذشته در نتیجه اعتراضات و درگیری میان پناهجویان و پولیس در این منطقه، کار به خشونت انجامید، تا جایی که پولیس از گاز اشک‌آور استفاده کرد. گفته می‌شود که بیشتر این افراد خواستار ادامه سفر خود به طرف اروپای غربی هستند.

اما؛ امروز تلویزیون دولتی “ای.آر.تی” یونان از اسکان ۳۰۰ پناهجو در منطقه‌ای جدید در این جزیره، خبر دادند و گفته می‌شود که بیشتر این افراد که در چادر اسکان داده شده‌اند، خانواده هستند و بعد از دادن تست سریع کرونا راهی این کمپ جدید شده‌اند. این گزارش می‌افزاید که تست هفت نفر از این پناهجویان مثبت بوده است. این در حالی است که آمارهای قبل از وقوع آتش سوزی تعداد مبتلایان در کمپ موریا را ۳۵ نفر نشان می‌داد.

اما در خبری دیگر بعد از آتش سوزی کمپ موریا و وضعیت بد پناهجویان در این روز و شب‌ها، ده شهر، کشور آلمان در نامه‌ای عنوانی حکومت آلمان فدرال، خواستار پذیرش پناهجویان بی سرپناه کمپ موریا شده‌اند.

در این نامه که به آنگلا مرکل صدر اعظم و هورست زیهوفر وزیر داخله فدرال آلمان نوشته شده، از دولت می‌خواهد با پذیرش این پناهجویان به درد و رنج آنها خاتمه دهند. شهرداران ده شهر بزرگ و کوچک آلمان، نوشته‌اند: «ما آماده هستیم که پناهجویان موریا را برای جلوگیری از فاجعه انسانی بپذیریم.»

در نامه آمده که “حالا سیزده هزار نفر آخرین سرپناه‌شان را از دست داده‌اند و دولت آلمان نباید، منتظر یک راه‌حل اروپایی بماند، بلکه اکنون باید کاری کرد.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *