روحانی – ایران از صلح پایدار در افغانستان حمایت می‌کند

عبدالله عبدالله در آخرین روز سفرش به جمهوری اسلامی ایران با حسن روحانی، رئیس جمهور و علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی این کشور دیدار کرد.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در این دیدار ابراز امیدواری کرده که تلاش‌های جاری صلح نتیجه مثبت در پی داشته باشد. او هم چنان گفته، صلح در افغانستان به نفع ثبات در منطقه است و کشورش از صلح پایدارو قابل قبول برای مردم افغانستان با حفظ دست آوردهای دو دهه اخیر، حمایت می کند.

عبدالله عبدالله هم از قانونمند شدن اقامت مهاجرین افغان در ایران، قدردانی کرده و خواستار ادامه حمایت های جمهوری اسلامی ایران از تلاش‌های صلح شده‌است.

با این همه دو طرف خواهان عملی شدن برنامه ها و طرح‌های اقتصادی مشترک دو کشور شده و گفتند صلح در افغانستان می تواند زمینه همکاری های بیشتر میان کابل و تهران و نیز کشورهای منطقه را فراهم سازد.

در قطر اما تغییرات تازه به چشم می خورد، نه در پیش‌رفت‌ها بر سر اختلاف ها، بلکه در شمار گروه‌های تماس هیئت حکومت و طالبان. منابع می گویند، اعضای گروه‌های تماس به در خواست طالبان از ۵ نفر به ۳ نفر کاهش یافته. به گفته منبع، هیئت‌های سه نفری دو طرف شام روز گذشته جلسه تشکیل داده و در آن روی حل زودهنگام اختلافات تاکیده شده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *