پس از دیاب و ادیب، سعد حریری دوباره نخست‌وزیر لبنان شد

از دل بحران‌سیاسی و اقتصادی لبنان در چند ماه گذشته و پس از کناره‌گیری مصطفی ادیب، اکنون احزاب سیاسی لبنان مجدداً سعد حریری را به عنوان نخست وزیر جدید این کشور برگزیدند.

آقای حریری در حالی دوباره قدرت را در دست می‌گیرد که یک سال قبل در پی اعتراضات سراسری مردم این کشور که خواستار بازنگری کامل در سیستم سیاسی لبنان به خاطر بحران اقتصادی در این کشور بودند، مجبور به استعفا شد.

آقای حریری گفته است که اصلاحات مورد نیاز برای دریافت کمک‌های خارجی که لبنان به شدت به آن نیاز دارد را انجام خواهد داد.

این در حالی است که در چند ماه اخیر، شیوع گسترده ویروس کرونا و انفجار مهیب بیروت، باعث ایجاد بحران تازه‌ای در این کشور شد. بحرانی که دولت لبنان را تا استعفای حسن دیاب و مصطفی ادیب و ناکامی در تشکیل کابینه برای رفع این مشکلات هم پیش بُرد.

بیشتر بدانیدبازگشت بسوی مردم؛ دولت لبنان استعفا داد

بیشتر بدانیدلبنان – واکنش‌ها به کناره‌گیری مصطفی ادیب از تشکیل دولت

 این جنجال‌های سیاسی اعتراض میشل عون، رئیس جمهور لبنان را نیز در بر داشت، تا جایی که عون گفت:”سکوت هر مقام و عدم همکاری در حسابرسی بانک مرکزی ثابت می‌کند که آن شخص در فساد و ناکارآمدی شریک است”.

لبنان که یکی از مقروض‌ترین کشورهای جهان با رشد اقتصادی صفر است و ارزش واحد پولی آن در مقابل دالر بسیار کاهش یافته، اکنون با فقر و بیکاری دست و پنجه نرم می‌کند. همین دلایل باعث استعفای حریری در یک سال پیش شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *