شورش در زندان هرات پایان یافت؛ هشت نفر کشته و ۱۲ نفر زخمی

منابع صحی در ولایت هرات می‌گویند که در نتیجه‌ی درگیری روز گذشته در زندان مرکزی این ولایت، هشت نفر کشته و ۱۲ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات گفت که درگیری بین زندانیان و محافظان امنیتی پس از آن آغاز شد که مقام‌های امنیتی این ولایت روز چهارشنبه دست به یک سلسله اصلاحات در بخش‌های مختلف این زندان زدند. وی گفت که زندانیان در واکنش به بازرسی بلاک‌های زندان از سوی نیروهای دولتی، شب گذشته دست به اعتراض زده‌اند. او افزود که زندانیان خشمگین بخشی از این زندان را نیز آتش‌زده‌اند. اما او در مورد این اقدامات اصلاحی جزییات ارایه نکرد.

عارف جلالی، سرطبیب شفاخانه‌ی حوزوی هرات امروز پنج‌شنبه (۸ عقرب) گفت که هفت زندانی به‌خاطر مسمومیت با مواد نامعلوم و یک تن به اثر اصابت گلوله در این زندان کشته شده‌اند.

آقای جلالی، در مورد زخمیان این شورش در زندان هرات نیز گفت که زخمیان شامل هشت زندانی و چهار کارمند زندان می‌شوند. به گفته‌ی او، زندانیان بر اثر اصابت گلوله و کارمندان زندان نیز به‌‌دلیل لت‌وکوب زخمی شده‌اند.

سرطبیب شفاخانه‌ی حوزوی هرات تأکید کرد که وضعیت صحی دو تن از زخمیان این رویداد وخیم است.

به گفته او، روند انتقال اجساد و زخمیان تا حوالی ساعت ۲:۰۰ بامداد امروز ادامه داشته است.

همچنان شب گذشته نیروهای دولتی مسیرهای منتهی به زندان مرکزی هرات را مسدود کرده بودند تا از فرار احتمالی زندانیان در این زندان جلوگیری کنند. برای چندین ساعت رفت‌وآمد موترهای باربری در مسیر شاهراه اصلی هرات نیز متوقف شده بود.

امروز نیز نیروهای امنیتی در نزدیکی زندان مرکزی هرات مستقرند.

زندان مرکزی هرات بزرگترین زندان در غرب افغانستان است. هم اکنون بیش از دو هزار و ۵۰۰ زندانی در این زندان دوران حبس‌شان را سپری می‌کنند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *