جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شد

رسانه‌های «سی‌بی‌اس» و «سی‌ان‌ان» پس از پیروزی جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در ایالت پنسیلوانیا، او را رئیس‎جمهور منتخب ایالات متحده امریکا خواندند.

بر اساس برآوردها، آقای بایدن با پیروزی در ایالت سرنوشت‌ساز پنسیلوانیا به حد نصاب لازم ۲۷۰ رای الکترال رسیده و به کاخ سفید راه می‌یابد.

تنها کمی پیش از آن که سرنوشت آرای پنسیلوانیا روشن شود دونالد ترامپ، رئیس جمهور کنونی و نامزد جمهوری‌خواه، مدعی شد که در انتخابات پیروز شده است.

ادعای پیروزی آقای ترامپ نادرست و در حالی بود که با توجه به ادامه شمارش آرا هنوز امکان برآورد مطمئن از پیروز انتخابات وجود نداشت.

بنا به آنچه ستاد آقای ترامپ گفته او قصد ندارد شکست در انتخابات را بپذیرد. او در جریان کارزار انتخاباتی هم چند بار از گفتن اینکه در صورت شکست انتقال مسالمت‌آمیز قدرت را می‌پذیرد طفره رفت.

با این نتیجه آقای ترامپ اولین رئیس‌جمهور آمریکا در بیش از دو دهه اخیر خواهد بود که نتوانسته برای دور دوم انتخاب شود.

انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا شاهد بالاترین نرخ مشارکت از سال ۱۹۰۰ بوده است.

جو بایدن با کسب ۷۴ میلیون رای، بالاترین تعداد آرای یک نامزد ریاست جمهوری در تاریخ آمریکا را به دست آورد. دونالد ترامپ هم بیش از ۷۰ میلیون رای آورده که دومین رکورد آرا است.

جو بایدن پس از پیروزی گفته: “آمریکا!، اینکه مرا به رهبری کشور بزرگمان انتخاب کردید مایه افتخارم است.”

آقای بایدن وعده داده که “رئیس جمهور همه آمریکایی‌ها” باشد، فارغ از اینکه به او رای داده باشند یا نه.

او خواهان آن شده که “عصبانیت و بحث‌های تند” کنار گذاشته شود تا آمریکا “متحد شود. و مرهمی یابد.”

هواداران بایدن با شنیدن خبر پیروزی او با ریختن به خیابان‌های اطراف کاخ سفید جشن گرفته‌اند

در مقابل دونالد ترامپ در بیانیه‌ای گفته “این انتخابات هنوز تمام نشده است”.

آقای ترامپ گفته آقای بایدن “برای اینکه خود را برنده جا بزدند عجله دارد”. او از رسانه‌ها برای اعلام پیروز انتخابات، پیش از رسمیت یافتن نتایج، انتقاد کرده و رسانه‌ها را به جانبداری از جو بایدن متهم کرده است.

نتیجه ایالت‌های مختلف هنوز به طور رسمی تایید و نهایی نشده است، اما روال انتخابات آمریکا در دوره‌های گذشته همین بوده که با اعلام آرا، هر وقت رسانه‌ها بتوانند با اطمینان برنده‌ای اعلام کنند، پیروز انتخابات اعلام می‌شود.

دونالد ترامپ بدون ارائه شواهدی جو بایدن و ستاد او را متهم کرده که به دنبال شمردن آرایی بوده‌اند که به طور غیرقانونی اخذ شده‌اند. آقای ترامپ گفته نتایج را در دادگاه به چالش خواهد کشید.

ستاد آقای ترامپ دعاوی حقوقی متعددی را با ادعای تقلب در انتخابات مطرح کرده، که تاکنون چند مورد از آنها در دادگاه‌های مختلف رد شده‌اند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *