واکسین ضد کرونای امریکایی”فایزر” با ۹۰ درصد موثریت، رونمایی شد

اکنون که دنیا با بیش از ۵۱ میلیون مبتلا و بیشتر از یک میلیون ۲۶۰ هزار نفر قربانی بر اثر ابتلا به ویروس کووید ـ ۱۹ یا همان کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، خبر ساخت اولین واکسین ضد کرونای ساخت امریکا با نام فایرز که به ادعای شرکت سازنده‌ی آن در بیش از ۹۰ درصد موارد از انتقال ویروس به اشخاص جلوگیری کرده است، خوش‌ترین خبر این روزها بشمار می‌رود.

هرچند پیش از این کشور روسیه هم با رونمایی از واکسین ساخت این کشور و تست آن بر روی افراد، از کاربردی بودن آن اطمینان داده بود، اما به دلیل اینکه گفته می‌شد که تست نهایی و بالینی این واکسین که در روسیه انجام شده ناکافی و معیارهای بین‌المللی ساخت واکسین را طی نکرده، کمتر در رسانه‌ها به آن پرداخته شد.

شرکت داروسازی فایزر این واکسین آزمایشی را با همکاری شرکت بیواِن‌تِک ساخته است.

در مرحله سوم کارآزمایی بالینی، واکسین فایزر به ۴۳۵۰۰ نفر در شش کشور دنیا، آمریکا، آلمان، برزیل، آرژانتین، ترکیه و آفریقای جنوبی در دو نوبت به فاصله سه هفته تزریق شده است.

فایزر می‌گوید در نود درصد موارد مصونیت به کرونا هفت روز بعد از تزریق نوبت دوم و ۲۸ روز بعد از نوبت اول حاصل شده است.

این شرکت آمریکایی همچنین گفت در آخرین مرحله کارآزمایی بالینی هنوز هیچ عارضه جانبی جدی‌ای تاکنون مشاهده نشده است.

این نتایج بر اساس تاثیر واکسین در ۹۴ داوطلب اول بوده که به کرونا مبتلا بودند.

انتشار این خبر خیلی زود با استقبال بازارهای سهام و همچنین مقام‌های سیاسی در آمریکا روبرو شده است.

دو شرکت سازنده قصد دارند درخواست صدور مجوز اضطراری کنند که تا آخر این ماه میلادی از این واکسین استفاده شود.

بجز این واکسین، چند واکسین دیگر هم در مرحله سوم و نهایی کارآزمایی بالینی هستند اما این اولین واکسینی است که چنین نتایجی داشته است.

در بسیاری از کشورهای دنیا شمار مبتلایان به کرونا، بسرعت رو به افزایش است. واکسین موثر، مهم‌ترین راه برای پایان دادن به همه‌گیری جهانی کرونا تلقی می‌شود.

فایزر می‌گوید بر اساس برآوردها، تا پایان سال ۲۰۲۰ پنجاه میلیون و در سال ۲۰۲۱ تا ۱/۳ میلیارد دُز واکسین را در تمام دنیا عرضه خواهد کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *