پرتاب تاکسی فضایی شرکت «اسپیس‌اکس» با ۴ فضانورد از فلوریدا

ناسا، ادارهٔ کل ملی هوانوردی و فضایی آمریکا اعلام کرد که اولین تاکسی فضایی ساخت شرکت «اسپیس‌اکس» حامل سه فضانورد آمریکایی و یک فضانورد ژاپنی از فلوریدا به سوی ایستگاه بین‌المللی فضایی رهسپار شد.

مسئولان ناسا برای دومین بار است که از خدمات یک شرکت خصوصی برای حمل و نقل فضایی استفاده می‌کنند و می‌گویند: وقت آن رسیده تا برای سفرهای معمول به مدارهای نزدیک به کره زمین از خدمات شرکت‌های خصوصی استفاده کنیم.

مایکل هاپکینز، ویکتور گلاور و شنون واکر به همراه فضانورد کارکشته ژاپنی، سوئیچی ناگوچی، چهار سرنشین این تاکسی فضایی هستند که قرار است در سفر شش ماهه خود، چهار بار در فضا راه‌پیمایی کرده و در این مدت یک وسیله مخابراتی ساخت بریتانیا را برای اتصال ایستگاه فضایی به شبکه اینترنت پر سرعت را به این ایستگاه متصل سازند.

ارزش قرارداد ناسا با شرکت اسپیس‌اکس به ۳ میلیارد دالر می‌رسد که این شرکت را ملزم به ایجاد وسایل حمل و نقل لازم برای یک سرویس تاکسی فضایی می‌کند.

به گفته مسئولان ناسا با واگذار کردن حمل و نقل‌های نزدیک به زمین، به بخش خصوصی میلیاردها دلار صرفه‌جویی در بخش مالی انجام شده است.

شرکت فناوری‌های اکتشاف فضایی اسپیس‌اکس (SpaceX)، نام یک شرکت تولیدکننده محصولات صنایع هوافضایی تجاری در آمریکا است که در سالِ ۲۰۰۲ در کالیفرنیا توسط ایلان ماسک بنیانگذار پی‌پل و تسلا موتورز تاسیس شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *