دور دوم مذاکرات صلح افغانستان به میزبانی “قطر” برگزار خواهد شد

کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی در دومین روز نشست خود میزبانی قطر را برای دور دوم مذاکرات صلح با گروه طالبان تأیید کرد. این در حالی است که پیش‌تر حکومت پیشنهاد کرده بود که دور بعدی این مذاکرات در داخل کشور برگزار شود اما طالبان به این پیشنهاد پاسخ مثبت نداده بودند.

با این حال، کمیته رهبری شورای عالی  مصالحه ملی در دومین روز نشست خود که یک‌شنبه (۷ جدی) در ارگ سپیدار به ریاست عبدالله عبدالله برگزار شد، روی چگونگی شروع مذاکرات در زمان تعیین‌شده، اولویت‌بندی آجندا در مذاکره، تقویت هیأت مذاکره‌کننده و روحیه اتحاد و اجماع ملی، همه‌شمول بودن روایت صلح، اهمیت و ضرورت فوری آتش‌بس، توقف کشتار و خون‌ریزی مردم بی‌گناه افغانستان، حقوق اساسی شهروندان و آزادی بیان بحث کرده‌اند.

 در این نشست فیصله شده است که هیأت مذاکره‌کننده دولت مورد «حمایت و اعتماد» دولت است و تنها این هیأت از جمهوری اسلامی و شهروندان کشور نمایند‌گی می‌کند و در ادامه فیصله شد با تشکیل یک کمیته فنی تا پیش از حرکت هیأت به دور دوم مذاکرات، اولویت‌های جمهوری اسلامی افغانستان ترتیب و تدوین شده و از آن به عنوان رهنمود حمایتی برای هیأت مذاکره‌کننده دولت استفاده شود.

دور بعدی مذاکرات در تاریخ (۱۶ جدی) پس از  وقفه‌ی ۲۰ روزه که براساس توافق‌ دو طرف برای مشورت بیش‌تر درباره آجندای مذاکرات انجام شد، دوباره از سر گرفته خواهد شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *