کشته شدن حداقل ۴ نفر در ماجرای اشغال ساختمان کانگرس امریکا توسط هواداران ترامپ

در پی تجمع اعتراضی صبح روز چهارشنبه ۱۷ جدی (۶ جنوری) در مقابل ساختمان کانگرس و بعدتر یورش هواداران آقای ترامپ به داخل ساختمان، دست کم ۴ نفر از جمله یک زن کشته شدند.

این تجمع که به نفع آقای ترامپ و به نشانه اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳ عقرب (۳ نوامبر) امریکا، درست در روزی که قرار بود کنگره این کشور پیروزی قطعی جو بایدن را بطور رسمی اعلام نماید، به درگیری و تشنج میان هواداران ترامپ و نیروهای امنیتی در داخل ساختمان و محوطه کانگرس انجامید.

در پی این تنش‌ها شهردار واشنگتن دی‌سی، فرمان منع آمد و شد در پایتخت را از ساعت ۶ عصر روز چهارشنبه تا ساعت ۶ صبح روز بعد اعلام کرد و همچنان از وزارت دفاع درخواست اعزام ۲۰۰ نیروی دیگر گارد ملی کرد.

پلیس واشنگتن دی‌سی می‌گوید که در جریان یورش هواداران ترامپ به ساختمان کنگره علاوه بر زنی که به ضرب گلوله پلیس کشته شد، سه نفر دیگر در نتیجه “شرایط اورژانسی” جان خود را از دست دادند و همچنان ۵۲ نفر بازداشت شدند که بازداشت ۴۷ نفر آنها به دلیل نقض مقررات منع تردد بوده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب پس از اشغال ساختمان کانگرس در سخنانی زنده تلویزیونی گفت: “این واقعه نمایانگر کل جامعه آمریکا نیست… من از این یاغیان می‌خواهم که فوراً عقب بنشینند و اجازه دهند فرآیند دموکراتیک جاری شود.”

آقای بایدن در سخنانی شدیدالحن از دونالد ترامپ خواست که فورا در سخنانی زنده تلویزیونی خواستار محکوم کردن این واقعه و متوقف شدن آن شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *