روند تحویل واکسین فایزر برای خارج از امریکا، به تاخیر افتاد

شرکت آمریکایی فایزر روز جمعه (۲۶ جدی) اعلام کرد که میزان تحویل واکسین‌های خارج از ایالات متحده آمریکا در اواخر جنوری تا اوایل فبروری به‌خاطر نوسان در روند تولید، کاهش پیدا خواهد کرد.

این در حالی است که سازمان صحی جهان برای مقابله با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ خواستار آغاز واکسیناسیون در همه کشورها در ۱۰۰ روز آینده شده که تا بحال بیش از دو میلیون نفر در سراسر جهان قربانی گرفته است.

تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان صحی جهان روز گذشته گفت: «علاقمندم ببینم که واکسیناسیون در ۱۰۰ روز آینده در همه کشورها آغاز می‌شود.»

این در حالی است که روند تطبیق واکسین کرونا، تاکنون به‌طور انحصاری در کشورهای ثروتمند آغاز شده است.

جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا هم گفته است «قصد دارد طی ۱۰۰ روز نخست حضورش در کاخ سفید، ۱۰۰ میلیون دوز واکسین تزریق شد.»

وزیران صحت کشورهای دنمارک، استونی، فنلاند، لتونی، لیتوانی و سوئیدن در نامه‌ مشترکی به کمیسیون اروپا این وضعیت را غیرقابل قبول عنوان کردند.

اتحادیه اروپا تاکنون حدود ۲ میلیارد دوز واکسین را از چندین شرکت برای استفاده در ۲۷ کشور عضو این اتحادیه خریداری کرده است. قرارداد با شرکت‌های بیون‌تک و فایزر برای ۶۰۰ میلیون دوز است که انتظار می‌رفت نیمی از آن قبل از ماه سپتامبر تحویل داده شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *