انتقاد دوباره سازمان جهانی صحت از توزیع ناعادلانه واکسین کرونا در جهان

تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان جهانی صحت، از سیستم توزیع واکسین کرونا، که بیشتر به یک احتکار بزرگ واکسین برای کشورهای ثروتمند شباهت دارد، انتقاد کرد. وی ملی‌گرایی در این زمینه را خطرناک و باعث گسترش همه‌‎گیری این ویروس ‌دانست.

این در حالی است که اتحادیه اروپا از وضع محدودیت‌ها برای صادرات واکسین تولید شده در این اتحادیه، خبر داده است.

اختلاف بر سر تولید واکسین دو شرکت اروپایی و اتحادیه اروپا به خاطر کمبود واکسین در داخل اروپا، شرکت‌های دارویی را مجبور به گرفتن مجوز ارسال دوزهای واکسین تولید شده به خارج از این اتحادیه خواهد کرد.   

دکتر مارک رایان، از مقام‌های ارشد سازمان جهانی صحت هم کشورهای ثروتمند را متهم کرده که «در حال دعوا بر سری کیکی هستند که کشورهای فقیرتر حتی به خرده‌های آن دسترسی ندارند».

پیشتر نیز آقای ادهانوم گفته بود:« کشورهای ثروتمند بدون توجه به نیازهای جهانی، خود را در الویت قرار داده‌اند و این در حالی است که بسیاری از سالمندان در کشورهای فقیر چشم به راه واکسینی مانده‌اند که افراد تندرست در کشورهای ثروتمند دریافت می‌کنند.»

همچنین ائتلافی از نهادهای خیریه هشدار داده‌اند که کشورهای ثروتمند در حال احتکار واکسین کرونا هستند و در مقابل کسانی که در کشورهای فقیرتر زندگی می‌کنند فرصت واکسیناسیون و ایمنی را از دست می‌دهند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *