کابل چهارمین پایتخت آلوده بزرگ جهان در سال ۲۰۲۰

بر طبق گزارش منتشر شده از یک نهاد معتبر در زمینه سنجش آب و هوا، کابل پایتخت افغانستان مقام چهارم را در بین ۹۲ شهر از آلوده‌ترین پایتخت‌های جهان در سال ۲۰۲۰ میلادی را کسب کرد.

“آی‌کیو‌ایر” که نهادی معتبر در زمینه سنجش آلاینده‌ها و ذرات مضر تنفسی در کشور سوئیس به شمار می‌رود این تحقیق را بر اساس سنجش متوسط سالانه ذرات معلق کمتر از ۲/۵ میکرون، انجام داده و نتایج این داده‌ها را در گزارشی با نام”کیفیت هوا” که به وضعیت آلودگی هوا در ۱۰۶ کشور جهان پرداخته، منتشر کرده است.

این گزارش با استفاده از سنجش آلاینده‌ها و ذرات مضر تنفسی به معرفی آلوده‌ترین پایتخت‌های جهان در سال ۲۰۲۰ میلادی پرداخته که بر همین اساس دهلی نو برای سومین سال پی‌هم آلوده‌ترین پایتخت دنیا و همچنان کشور هند با داشتن ۳۵ شهر از مجموع ۵۰ آلوده‌ترین شهرهای جهان رکوردار این گزارش می‌باشد.

در این گزارش کابل نیز با بالاترین میزان آلاینده‌ها در چند سال گذشته و خصوصاً سال ۲۰۲۰ میلادی، در رتبه چهارم و تهران نیز در رده نوزدهم آلوده‌ترین پایتخت‌های جهان ایستادند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد ذرات معلق برای مدت طولانی منجر به بیماری‌های کشنده‌ای نظیر سرطان ریه و بیماری‌های قلبی خواهند شد و در همین راستا ۵۴ هزار مرگ زودرس مرتبط با آلودگی بالا در دهلی نو به ثبت رسیده است.

اگر چه کرونا و مسائل قرنطینه و محدودیت‌های مرتبط با آن باعث کاهش زیاد آلودگی هوا در جهان شد، اما؛ هند همچنان بعد از بنگلادش و پاکستان سومین کشور جهان از لحاظ میزان آلودگی هوا به شمار می‌رود.

در حالی که کشورهای جنوب آسیا در سال گذشته میلادی بدترین کیفیت هوا را تجربه کردند، شارلوت آمالی، پایتخت جزایر ویرجین آمریکا و استکهلم سوئیدن پاک‌ترین پایتخت جهان در این گزارش معرفی شده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *