تسریع روند مذاکرات صلح و اعلان فوری آتش‌بس دایمی، خواست اشتراک‌کنندگان در نشست مسکو

نشست مسکو که روز گذشته با حضور نمایندگانی از کشور قطر، میزبان گفتگوهای بین‌الافغانی و ترکیه، میزبان نشست بعدی، هیأتی ۱۲ نفره از افغانستان و نمایندگان گروه طالبان، با هدف تفاهم دربارۀ راه‌های تقویت گفتگوهای میان افغانان در دوحه، کاهش خشونت و پایان دادن به درگیری‌ها در افغانستان، به میزبانی کشور روسیه برگزار شد.

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست مسکو دربارۀ افغانستان گفت:

متأسفانه روند دوحه نتایج مثبتی برای صلح و آشتی افغانستان به‌بار نیاورده ‌است. ما انتظار پیشرفت را در این روند داریم. هم‌زمان با این ما می‌بینیم که اوضاع درحال بدتر شدن است.

‏ما به ویژه دربارۀ این نگران هستیم که به‌گونۀ سنتی در فصل‌های بهار و تابستان درگیری‌ها شدت می‌گیرند. ما می‌بینیم که هر دو طرف جنگ، جمعیت غیرنظامی را نیز با خطر روبه رو کرده‌اند.

عبدالله عبدالله رئیس شورای مصالحه ملی نیز گفت:

ما خواهان تسریع روند مذاکرات و اعلان فوری آتش‌بس دایمی هستیم تا به خشونت‌ها پایان داده شود و دو طرف در یک فضای متفاوت، مذاکرات و بحث‌های خویش را آغاز نمایند.

یکبار دیگر به نمایندگی از جمهوری اسلامی افغانستان اعلان می‌کنم که طرف جمهوری اسلامی افغانستان آماده است تا با تحریک طالبان در هر سطح و در باره‌ تمام قضایا و موضوعات مورد علاقه‌ دو طرف بدون کدام پیش‌شرطی وارد بحث و مذاکره گردد.

ملا برادر به نمایندگی از جانب طالبان هم در این نشست گفت:

طالبان به تعهدات خود عمل کرده؛ اما امریکا به مسئولیت‌های خود عمل نکرده است.

طالبان خواستار نظام اسلامی فراگیر هستند.

توافق دوحه راهی موثر برای حل مشکلات ‎افغانستان است.

در امور داخلی کسی مداخله نمی‌کنیم و اجازه دخالت نیز نمی‌دهیم.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *