بیانیه مشترک روسیه، چین و امریکا در نشست مسکو؛ تاکید روی دست یافتن به یک توافق سیاسی در ‎افغانستان

کشورهای شرکت کننده در نشست مسکو، شامل روسیه، چین و امریکا و نیز پاکستان روز پنجشنبه اعلامیه‌ای را صادر کردند که در آن بر لزوم تحقق خواسته ملت افغانستان برای برقراری صلح عادلانه در این کشور تاکید شده است.

در این بیانیه تأکید شده است که احیای ‘امارت اسلامی’ به عنوان نظام قابل قبول نیست، گروه طالبان باید از عملیات بهاری اجتناب کند و کابل باید آماده تقسیم قدرت با طالبان شود.

طرف‌های شرکت کننده در نشست مسکو در اعلامیه‌ی خود اظهار داشتند که صلح پایدار در افغانستان فقط از طریق حل و فصل سیاسی و راه مذاکره امکانپذیر است.

ـ ما از همه طرف‌های درگیر در افغانستان به کاهش خشونت‌ها در این کشور دعوت می‌کنیم و از گروه طالبان هم می خواهیم از حملات بهاره برای جلوگیری از تلفات انسانی و به منظور ایجاد شرایط برای دستیابی به حل و فصل سیاسی از راه مذاکره خودداری کند.

ــ کشورهای شرکت کننده در نشست مسکو از طرف‌های مذاکره کننده در افغانستان خواستار آغاز گفت‌وگوها در مورد مسائل اساسی از جمله ایجاد شرایط برای صلح و ثبات در این کشور و محتویات نقشه راه سیاسی شدند تا منجر به تشکیل کابینه دولت فراگیر شود.

ـ در این زمان حساس، چهار کشور (روسیه، چین، امریکا و پاکستان) از طرف‌های درگیر در افغانستان می‌خواهند وارد مذاکره شده و توافقنامه صلح امضا کنند تا به جنگ چهل ساله در افغانستان پایان دهد.

ـ همان طور که در قطعنامه ۲۵۱۳ شورای امنیت سازمان ملل گفته شده است، ما از احیای امارت اسلامی در افغانستان حمایت نمی‌کنیم و از دولت جمهوری اسلامی افغانستان و شورای عالی مصالحه ملی می‌خواهیم بطور آشکارا با شرکایی از گروه طالبان به منظور دستیابی به راهکار در مذاکرات همکاری کند.

ـ در بیانیه به تامین امنیت افغانستان و کمک به این کشور توجه خاص می شود. ما از همه افغان‌ها ازجمله دولت این کشور و گروه طالبان می‌خواهیم تا تضمین کنند که گروه‌های هراس‌افگن و افراد بطور انفرادی از خاک افغانستان برای تهدید امنیتی سایر کشورها استفاده نمی‌کنند.

ـ توافقنامه صلح باید حاوی ماده‌ای در دفاع از حقوق همه مردم افغانستان ازجمله زنان، مردان، کودکان، قربانیان جنگ و اقلیت‌های قومی و در راستای تمایل مردم افغانستان برای توسعه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور خود باشد.

ـ در نشست مسکو علاوه بر نمایندگان کشورهای روسیه، چین، امریکا و پاکستان به عنوان طرف‌های اصلی و نیز طرف‌های افغان، نمایندگانی از قطر و ترکیه نیز حضور داشتند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *