افزایش ۱۱ درصدی شمار افراد دارای معلولیت، در ۱۴ سال گذشته

یافته‌های گزارش تحقیقی‌ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در سال ۱۳۹۹ از «وضعیت حقوق بشری اشخاص دارای معلولیت در افغانستان» که امروز یک‌شنبه (۸ حمل) منتشر شد نشان می‌دهد که در ۱۴ سال گذشته شمار افراد دارای معلولیت بیش‌تر شده است.

بر بنیاد یافته‌های این گزارش که از میان ۱۵۰۴ مصاحبه شونده‌ی مرد و زن در ۲۲ ولایت کشور صورت گرفته است میزان افراد دارای معلولیت در ۱۴ سال گذشته ۱۱.۲ درصد افزایش یافته است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر جنگ، انفجار مین‌ها، رویدادهای ترافیکی، استفاده از داروهای خودسر، رعایت‌نکردن ایمنی در محل زند‌گی، تطبیق‌نکردن واکسین و مراقبت‌نکردن زنان در دوران بارداری را از جمله عوامل افزایش میزان افراد دارای معلولیت اعلام کرده است.

این کمیسیون اشخاص دارای معلولیت را از جمله اقشار آسیب‌پذیر جامعه معرفی و نیازمند پشتی‌بانی خاص از سوی خانواده‌ها، اجتماع، به‌ویژه دولت و نهادهای مسئول‌ می‌داند.

گزارش این نهاد توهین، آزار و اذیت، خشونت فیزیکی در محیط خانه و اجتماع، محرومیت از پشیبانی اعضای خانواده و منع رفت‌وآمد و معاشرت با اقارب و دوستان همچنان موانع جدی چون دسترسی به حق آموزش، به‌ویژه در زمینۀ توسعه و تجهیز نهادهای آموزشی و تحصیلی برای دانش‌آموزان دارای معلولیت‌های بینایی و شنوایی را از بزرگترین چالش‌های موجود بر سر راه این افراد می‌داند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *