اعتراض دانش‌آموزان در غرب کابل به دلیل کمبود آموزگار و کتاب درسی

دانش‌آموزان لیسه‌ی فیض محمد کاتب در غرب کابل، روز سه‌شنبه (۳۱ حمل)، به دلیل کمبود آموزگار و کتاب درسی، دست به اعتراض زدند. آنان با حمل شعارهای «وزیر صاحب! ما معلم می‌خواهیم» و «وزیر صاحب! ما کتاب می‌خواهیم»، خواهان حل این مشکل توسط وزارت معارف شدند.

اعتراض‌کنندگان با نشر قطع‌نامه‌ای، از وزارت معارف می‌خواهند که هرچه زودتر به مشکل کمبود آموزگار و کتاب‌های درسی در این مکتب توجه کند؛ در غیر آن صورت، دست به اعتراضات گسترده‌‌تری خواهند زد.

لیسه‌ی فیض محمد کاتب در منطقه غرب کابل، نزدیک به ۹ هزار نفر دانش‌آموز دارد و اکنون با کمبود ۱۸۸ آموزگار رو‌به‌رو است و به گفته مسئولان این مکتب در حال حاضر فقط ۱۶ آموزگار رسمی در این مکتب فعالیت می‌کنند و کمبود استاد در سال‌های گذشته از طریق جذب آموزگاران حق‌الزحمه، مرفوع می‌شده است، اما؛ در سال جدید تعلیمی به دلیل اینکه جذب آموزگار حق‌الزحمه از سوی وزارت معارف تایید نشده، دانش‌آموزان با مشکل کمبود آموزگار و کتاب درسی مواجه شده‌‌اند.

این درحالی است که روز گذشته دانش‌آموزان مکتب نسوان سیدالشهدا (ع) در منطقه‌ی چهل‌دختران ناحیه‌ی سیزدهم نیز با حمل شعارهای «ما معلم می‌خواهیم، معارف با کیفیت، آینده‌ی درخشان، لطفا با سرنوشت ما بازی نکنید، تحصیل بدون تبعیض می‌خواهیم» دست به اعتراض زده بودند و از کمبود آموزگار و کتاب درسی شکایت داشتند.

در حال حاضر مکاتب غرب کابل، که حدود ۳۰ هزار دانش‌آموز را در خود جای داده‌اند با کمبود ۱۳۷۵ آموزگار مواجه هستند.

نجیبه آرین، سخن‌گوی وزارت معارف، می‌گوید این مشکل «به دلیل تاخیر در تصویب بودجه‌ی سال مالی ۱۴۰۰ خورشیدی از سوی شورای ملی و مشکل در بودجه‌ی آموزگاران حق‌الزحمه در وزارت مالیه» به وجود آمده است و در صورت تصویب این بودجه، مشکل آموزگاران حق‌الزحمه و در نهایت کمبود آموزگار در سراسر کشور حل خواهد شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *