احتمال وضع محدودیت‌های جدید کرونایی در پی افزایش موارد ابتلای روزانه در کشور

در پی افزایش سریع موارد روزانه ابتلا به کرونا طی هفته‌های گذشته، وزارت صحت عامه با همکاری دولت در نظر دارد، محدودیت‌های تازه‌‌ای را در شهر کابل و شماری از ولایت‌های دیگر که آمار مبتلایان بیشتری را دارند، وضع نماید.

این مطلب را وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت روز پنج‌شنبه (۱۳ جوزا) در نشستی در شهر کابل بیان کرد و  گفت: «جاده‌های کابل شلوغ‌تر از روزهای عادی است»، از این رو وزارت صحت در هماهنگی با دولت، محدودیت‌های تازه‌ای را در شهر کابل و شماری از ولایت‌های دیگر که در آن آمار مبتلایان بلند است، وضع خواهد کرد.

وی دلیل تعطیل شدن مراکز آموزشی و دانشگاهی را هم اینگونه بیان کرد که: «با تعطیل ‌شدن دانشگاه‌ها، مکاتب و مراکز آموزشی، ۶ میلیون نفر از تحرک باز ماندند و تا حدی از گسترش بیش‌تر ویروس، جلوگیری شده است».

آقای مجروح با اشاره به عدم رعایت توصیه‌های بهداشتی وزارت صحت توسط شهروندان گفت: «نگذارید که شاهد رنج، اشک و بی‌چارگی‌تان زیر ماسک ونتیلاتور باشیم».

وی به کمبود اکسیجن در کابل اشاره کرد و گفت: در شفاخانه‌های دولتی در مصرف اکسیجن صرفه‌جویی صورت می‌گیرد، در حالی که در سکتور خصوصی به خاطر اینکه بیماران پول پرداخت می‌کنند، اکسیجن به پیمانه زیاد اسراف می‌شود و حتا در مواردی یک مریض اگر خواسته باشد، می‌تواند ۳ دستگاه اکسیجن هم‌زمان استفاده کند.

او افزود: «ایجاد بستر راه حل نیست و درد بیمار را درمان نمی‌کند. همین اکنون در کابل دو شفاخانه با همه‌ی تجهیزات طبی برای بیماران کرونا وجود دارد؛ اما اکسیجن نیست. در کابل ۷ فابریکه تولید اکسیجن داریم؛ اما به دلیل نیاز زیاد، تعهد و قراردادی که با ما دارند، را تکمیل کرده نمی‌توانند.»

وی در مورد نقش رسانه‌ها در ارتباط با این موضوع گفت: «امیدوارم که رسانه‌ها وخامت موضوع را به مردم اطلاع‌رسانی کنند. گلوی ما دیگر توان برای فریادکشیدن فاجعه را ندارد. از دید مهارت، پرسنل، هماهنگی و حمایت اداری و سیاسی دولت و اداره‌های هم‌کار مشکلی نداریم. یگانه مشکلی ما نبود اکسجین است.»

آقای مجروح افزود: «به دو هفته خانه‌نشینی نمی‌میریم؛ اما دو روز بی‌توجهی ما را به مرگ می‌کشاند، توانایی ما محدود است و ما نمی‌توانیم که برای تمام شهروندان افغانستان بالن اکسیجن تهیه کنیم.»

این در حالی است که در هفته‌های اخیر، آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا ‌روز به روز بیش‌تر می‌شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *