رد تقاضای پناهندگی مهاجران ۵ کشور در صورت ورود از ترکیه به یونان

مقامات حکومتی در یونان اعلام کردند که ترکیه را به عنوان کشور سوم امن درجه‌بندی کرده‌اند در نتیجه بعد از این مهاجران پنج کشور: افغانستان، سومالیا، پاکستان، سوریه و بنگلا‌دیش در صورت ورود به خاک یونان از طریق ترکیه، نمی‌توانند در این کشور تقاضای پناهندگی بدهند.

نوتیس میتاراکیس، وزیر امور مهاجرت یونان روز دوشنبه (۱۷ جوزا) با نشر این خبر گفت: «این یک اقدام مهم در مبارزه علیه قاچاق انسان و فعالیت‌های جنایتکارانه آنان می‌باشد.» به گفته او دلیل این اقدام درجه‌بندی ترکیه از جانب اتحادیه اروپا به عنوان کشور سوم امن می‌باشد که موجب تقویت توافقنامه ماه مارچ ۲۰۱۶ میان ترکیه و اتحادیه اروپا نیز می‌شود.

در این قرارداد تأکید شده است که ترکیه از مهاجرت غیرقانونی از این کشور به کشورهای عضو اتحادیه اروپا جلوگیری می‌کند و پناهجویانی که از مسیر دریای اژه وارد یونان می‌شوند را می‌توان دوباره به ترکیه پس فرستاد.

در طول چند سال اخیر هزاران پناهجو تلاش کردند از طریق این مرز وارد اتحادیه اروپا شوند و این تلاش به قیمت جان شمار زیادی تمام شد.

منابع محافظان ساحلی یونان گفته‌اند که با این تصمیم به پناهجویان کشورهای یاد شده تصریح می‌شود که با رسیدن به یونان شانسی برای ماندن و اقامت در اتحادیه اروپا را نخواهند داشت.

در حال حاضر رقم مهاجران در جزایر لیسبوس، خیوس، کاس، لیروس و ساموس به کمتر از ۹ هزار تن می‌رسد. این درحالیست که سال گذشته رقم مهاجران در جزایر مذکور به ۴۰ هزار تن می‌رسید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *