کمبود واکسین کرونا رفع شد/ انتقال به ولایات همچنان ادامه دارد

سرپرست وزارت صحت، روز یک‌شنبه (۲۳ جوزا) در یک نشست گفت: نگرانی‌ها از نبود واکسین کافی با رسیدن محموله کمکی ۷۰۰ هزار دوز، از سوی دولت چین رفع شده و اکنون روند انتقال بسته‌های واکسین به تمامی ولایات افغانستان در جریان است.

آقای مجروح، با اشاره به اینکه تا اکنون واکسین‌های تازه به ۱۳ ولایت انتقال یافته اضافه کرد: که ۷۰۰ هزار دوز واکسین کمکی چین، برای حدود ۳۵۰ هزار نفر با در نظرداشت ۶ تا ۱۰ درصد ضایعات آن، کافی است.

به گفته‌ی او، این واکسین‌ها به گروه‌هایی که بر اساس معیارهای سازمان صحی جهان و وزارت صحت تعیین شده است، شامل کارمندان صحی و نظامی، آموزگاران، کمپ‌های کوچی‌ها و مهاجران، کارمندان ادارات دولتی که با مراجعان به گونه‌ی مستقیم سر و کار دارند، افراد بالاتر از سن ۵۵ سال و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن، تطبیق خواهد شد.

وی از افزایش دو برابری بسترها، تجهیزات طبی و کارمندان صحی، در ۶۰ تا ۷۰ درصد شفاخانه‌های کووید۱۹، گفت و که وزارت صحت طی دو هفته گذشته در ۴ شفاخانه‌ی ویژه‌ی کووید۱۹ در کابل و چند ولایت دیگر، دستگاه‌های تولید اکسیجن را نصب و راه‌اندازی کرده است.

آقای مجروح، ابراز امیدواری کرد که ۱۰ دستگاه تولید اکسیجن که از سوی یونسیف اخیراً به کابل انتقال یافته، به زودی از سوی این موسسه به ۱۰ ولایت مورد نظر انتقال، نصب و مورد استفاده قرار گیرد.

ور اضافه کرد که کشورهای همسایه به شمول ازبکستان و تاجیکستان روزانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ بالن اکسیجن و کشور ایران نیز بصورت هفته‌وار ۲ تانکر اکسیجن مایع را در اختیار این وزارت قرار خواهند داد.

سرپرست وزارت صحت، گفت که کشورهای همسایه به شمول اوزبیکستان و تاجیکستان، ابراز آمادگی کرده اند که روزانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ بالن اکسیجن را برای افغانستان فراهم می‌کنند.

این در حالی است که اخیراً، ثبت موارد مثبت ویروس کرونا و مرگ‌ومیر ناشی از آن، در کشور ‌‏‌‏افزایش یافته است و بیش‌ترین آمار ابتلا و مرگ‌ومیر در افغانستان، در کابل ثبت شده است‎.‎

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *