افزایش سرعت انتشار ویروس کرونا؛ زنگ هشدار برای دیگر ولایات کشور

سرپرست وزارت صحت عامه کشور می‌گوید: سرعت انتشار ویروس کرونا در افغانستان، بیش‌تر شده و تمام ولایت‌ها را در بر گرفته است.

این سخنان را آقای مجروح امروز یک‌شنبه (۳۰ جوزا) در یک نشست خبری در کابل عنوان کرد و در ادامه گفت: که با گسترش شمار مبتلایان به کرونا، نیاز به اکسیجن و بستر در شفاخانه‌ها نیز بیش‌تر شده است.

وی اضافه کرد با وجود دو برابر شدن ظرفیت بستر در شفاخانه‌های ویژه‌ی بیماران کرونایی در ۳۴ ولایت کشور؛ اما به دلیل افزایش مراجعه‌ی بیماران بدحال، تدابیر تازه‌ای برای افزایش بسترها روی دست گرفته شده است.

آقای مجروح، گفت که هم اکنون تمامی شفاخانه‌های دولتی اختصاص یافته به کرونا در ولایت کابل از سیستم تولید اکسیجن داخلی خود شفاخانه‌ها استفاده می‌کنند و در برخی از ولایات نیز تعدادی از شفاخانه‌ها به این سیستم مجهز شده‌اند و برای ۱۰ ولایت دیگر نیز بزودی ۱۰ دستگاه تولید اکسیجن فعال خواهد شد.

میزان همکاری کشورهای همسایه نیز در تأمین اکسیجن خوب توصیف شد که در گام اول بر اساس توافق رهبری ولایت هرات و دانشگاه مشهد کشور ایران، ۴۰ تُن اکسیجن مایع هر هفته به هرات منتقل می‌شود و روزانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ بالن حاوی اکسیجن از کشورهای ازبکستان و تاجیکستان به ولایت بلخ و ۱۰۰ بالن نیز به ولایت قندوز انتقال می‌یابد.

آقای مجروح، اضافه کرد که در هفته‌ی دوم ماه جولای سال روان میلادی، ۴۶۸ هزار واکسین هندی دیگر نیز به کشور انتقال خواهد یافت و بزودی از کمک‌های ایالات متحده امریکا نیز واکسین مورد نیاز تأمین خواهد شد.

وی اضافه کرد: تلاش‌ها برای دریافت و خریداری واکسین کرونا از منابع مختلف جریان دارد.

آقای مجروح، هم‌چنان از احتمال تکرار رویداد افزایش مرگ و میر، پس از عید فطر گذشته، در عید قربان پیش رو نیز هشدار داد و همه هموطنان را به رعایت اصول بهداشتی و استفاده از ماسک، دعوت به همکاری کرد.

افزایش واقعات فوتی و ابتلا در هفته‌های گذشته، از انتشار سریع این ویروس در تمامی نقاط کشور خبر می‌دهد.

بر طبق آمارها، روز گذشته ۹۳ نفر جان خود را از دست داده و یک هزار و ۹۲۷ نفر هم به این ویروس مبتلا شده‌اند.  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *