محکومیت قاتل جورج فلوید، به ۲۲ سال و نیم زندان

قاضی دادگاهی در شهر مینیاپولیس، ایالات متحده امریکا؛ یک افسر سابق پلیس این کشور به نام “دریک شووین” را به اتهام قتل درجه دو و درجه سه و آمریت در قتل، “جورج فلوید” یک شهروند سیاه پوست این کشور، گناهکار تشخیص داد و به تحمل ۲۷۰ ماه (معدل ۲۲ و نیم سال) زندان محکوم کرد.

این قاضی پیش‌تر دریک شووین را مجرم شناخته بود و در حکمی تازه وی را تحت عنوان «مجرم یغماگر» وارد فهرست دائمی دادستانی این کشور کرد که به این ترتیب این افسر پولیس تا پایان عمر از مالکیت و حمل سلاح گرم محروم می‌گردد.

این حکم طولانی‌ترین حبس در تاریخ قضایی آمریکا برای یک افسر سابق پلیس به شمار می‌رود.

جورج فلوید یک سیاه پوست آمریکایی تبار، بعد از اینکه توسط سه مأمور پولیس این کشور متهم به استفاده از یک اسکناس ۲۰ دالری تقلبی شده بود؛ در مقابل این افسران برای سوار شدن بر موتر پولیس مقاومت کرد که در نهایت با اعمال خشونت نقش بر زمین شد و سپس دریک شووین با فشار زانوی خود به مدت ده دقیقه بر روی گلوی وی در حالی که فلوید به سختی نفس می‌کشید و چند مرتبه هم گفته بود «نمی‌توانم نفس بکشم»، بیهوش و کمی بعد جان باخت.

نشر ویدیوی این حرکت “دریک شووین” و سپس مرگ جورج فلوید، باعث خشم عمومی در آمریکا و جهان شد و جنبش مدنی «جان سیاهان مهم است» به هدف مقابله با خشونت پلیس نسبت به آفریقایی‌تباران تشکیل شد.

قاضی دادگاه علت این حکم سنگین را «سوء استفاده» دریک شووین در یونیفورم پلیس از «اعتماد و قدرتی» که به او داده شده بود و همچنین نشان دادن «بی رحمی» نسبت به جورج فلوید عنوان کرده است.

خانواده جورج فلوید می‌‎گویند: « خوشحال هستند که خشونت پلیس بالاخره مورد توجه قرار گرفته است.»

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *