علت انتشار سریع ویروس کرونا در کشور، نوع هندی (دلتا) شناسایی شد

در پی افزایش واقعات مثبت ویروس کرونا و همچنان بلند رفتن آمار مرگ‌های ناشی از این ویروس طی هفته‌های گذشته، وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامه کشور، امروز شنبه، (۵ سرطان)، در یک نشست خبری گفت که نتایج آزمایش‌های متخصصان این وزارت در لابراتوارهای مرکزی نشان می‌دهد که نوع ویروس هندی کرونا به نام «دلتا» به صورت وسیعی در حال گسترش در سطح کشور است.

به گفته وی در حال حاضر از میان ۱۹ آزمایشی که در لابراتوارهای مرکزی انجام شده است نتیجه ۱۱ مورد آن نوع ویروس دلتا است و هشت مورد باقی‌مانده، نوع انگلیسی تشخیص شده‌ است که در واقع یکی از دلایل عمده افزایش و وخامت حال مبتلایان در روزهای اخیر، وجود نوع هندی ویروس کرونا در کشور است.

وی با اشاره به اینکه، اکنون ظرفیت تشخیص نوع دلتای ویروس کرونا در لابراتوارهای کشور فراهم شده است، اضافه کرد که افزایش تعداد مبتلایان بدحال و کمبود اکسیجن از چالش‌های عمده‌ی این وزارت است.

آقای مجروح اضافه کرد: که سه میلیون دوز واکسین کمک شده جانسون-جانسون از سوی امریکا که تک دوز است، تا هفتم ماه جولای به افغانستان خواهد رسید.

به گفته وی، افراد بالاتر از ۵۵ سال، کارمندان صحی، استادان مکاتب و دانشگاه‌ها و نیز والدین دانش‌آموزان صنوف اول تا سه در مرحله اول و والدین صنوف چهار تا شش در مرحله دوم در اولویت تطبیق این واکسین قرار دارند.

او هم‌چنان اضافه کرد: تغییرات یک درصدی در آمار مبتلایان به وجود آمده است؛ اما نمودار مجموعی مبتلایان به کرونا هم‌چنان در حال افزایش است و مردم نباید با آمار روزانه فریب بخورند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *