شناسایی سه مورد بیماری “قارچ سیاه” در کابل، بغلان و سمنگان

در پی انشار خبری از ابتلای یک نفر به قارچ سیاه در کشور، اکنون وزارت صحت عامه از شناسایی موارد بیشتری از این بیماری در چند ولایت دیگر خبر داده است.

وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت، روز شنبه (۱۲ سرطان) در یک نشست خبری از شناسایی دو مورد بیماری قارچ سیاه، در کابل خبر داد، که مورد اول آن، یکی از باشندگان کابل و مورد دیگر، یکی از باشندگان ولایت بغلان که به کابل سفر کرده است، بوده و مورد سوم هم امروز در سمنگان شناسایی شده است.

وی اضافه کرد در دو مورد شناسایی شده، افراد مبتلا، بیماری شکر داشته‌اند.

آقای مجروح، ادامه داد: «بیماری قارچ سیاه، از جمله بیماری‌های نادر است و در چند سال گذشته، موارد آن در افغانستان ثبت نشده بود. این بیماری، افرادی را مبتلا می‌کند که سیستم ایمنی شان آسیب دیده باشد. کرونا زمینه‌ساز ابتلا به قارچ سیاه است و امکان مرگ ناشی از آن، ۵۰ درصد است. این بیماری از فرد به فرد منتقل نمی‌شود.»

وی با اشاره به سرعت انتشار ویروس کرونا در ولایت‌های غربی و مرکزی، از مردم خواست تا با رعایت نکات صحی از شیوع بیشتر این ویروس و چالش بزرگتر یعنی قارچ سیاه هم جلوگیری کنند.

آقای مجروح، از دریافت سه میلیون دوز واکسین کرونای جانسون ـ جانسون امریکایی، در دو مرحله تا چند هفته دیگر از امریکا و همچنان حدود ۵۰۰ هزار دوز واکسین استرازنکای هندی نیز از طریق ” کوواکس ” به افغانستان خبر داد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *