آغاز اجلاس گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در تهران

اجلاس گفت‌وگوهای بین‌الافغانی با حضور نمایندگان دولت افغانستان، شخصیت‌های عالی جمهوریت و هیأت عالی سیاسی طالبان به میزبانی ایران، با سخنرانی محمدجواد ظریف در تهران آغاز به کار کرد.

هیات سیاسی دولت افغانستان در این نشست با رهبری محمد یونس قانونی و اشتراک عبدالسلام رحیمی، عبدالکریم خرم، ارشاد احمدی، ظاهر وحدت و محمدالله بتاش و در طرف مقابل شماری از سران گروه طالبان به رهبری عباس استانکزی، معاون دفتر سیاسی این گروه برای بحث و گفتگو درباره روند صلح افغانستان، اشتراک کرده‌اند.

 محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در افتتاحیه این نشست با اشاره به شکست امریکا در افغانستان و حضور بیش از دو دهه در این کشور که موجب ویرانی‌های بسیاری شده است، گفت: امروز مردم و رهبران سیاسی افغانستان باید برای آینده کشورشان تصمیمات دشوار اتخاذ کنند.

 وزیر امور خارجه ایران با اشاره به نتایج نامطلوب ادامه منازعات در افغانستان، بازگشت به میز مذاکرات بین الافغانی و تعهد به راهکارهای سیاسی را بهترین انتخاب از سوی رهبران و جریان‌های سیاسی افغانستان دانست و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای کمک به روند گفتگوها میان جناحهای موجود به منظور حل و فصل مناقشات و بحران‌های جاری در آن کشور اعلام کرد.

 ظریف همچنین بر تعهد ایران جهت کمک به توسعه همه جانبه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی افغانستان پس از برقراری صلح تاکید کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *