مشروح بیانیه شورای علمای شیعه افغانستان در رابطه‌ با کشتار مسجد جامع سیدآباد قندوز

بسم الله الرحمن الرحیم

وَمَن یقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَآؤُهُۥ جَهَنَّمُ خَٰلِدًا فِیهَا وَغَضِبَ ٱللَّهُ عَلَیهِ وَلَعَنَهُۥ وَأَعَدَّ لَهُۥ عَذَابًا عَظِیمًا.

مردم مظلوم و نجیب افغانستان بیش از چهل سال است که درآتش جنگ، ترور، انفجار و انتحار می‌سوزد، در این میان در سال‌های پسین پیروان یک مذهب و اعضای یک قوم خاص، به صورت سیتماتیک و هدفمند مورد حملات انتحاری و تروریستی قرار گرفته، به نحوی که برخی از منابع پژوهشگر اجتماعی عنوان “نسل کشی” به آن داده‌اند. در راستای همین کشتارهای هدفمند، روز گذشته حادثه‌ی هولناک تروریستی هنگام ادای نماز جمعه در ولایت قندوز انجام داده شد که در اثر آن بیش از پنجاه نفر نماز گزار شهید و حدود ۱۵۰ نفر دیگر مجروح گردیدند.

شورای علمای شیعه افغانستان ضمن‌ محکومیت شدید و نثار نفرین ابدی بر عاملان ددمنش و سنگ دل این فاجعه‌ی عظما، برای شهدای این حادثه علو مقام و برای مجروحان شفای عاجل و کامل از دربار خداوند بصیر قدیر (ج) استدعا می‌نماید و برای تمام ملت داغدار افغانستان عزیز، مخصوصا خانواده‌های معظم شهدا تسلیت عرض نموده، برای صاحبان مصیبت مقام صابران را طلب می‌نماید و طبیعی است که هر جریانی بر کشور و جغرافیایی حاکمیت داشته باشد اولین و ساده‌ترین توقع ساکنان آن سر زمین تامین امنیت جانی آنهاست و لذا با توجه به این حادثه‌ی عظیم و هولناک و حادثه‌ی تروریستی مسجد عیدگاه کابل از نهادهای امنیتی جداً می‌خواهد که امنیت مردم را تامین نماید و همان طور که وعده داده‌اند عاملین جنایت را هرچه سریعتر پیدا کرده به صورت عادلانه محاکمه و مجازات نمایند.

و بار دیگر تأکید می‌نماییم که عاملان حیوان صفت این نوع جنایات ربطی به هیچ یک از مذاهب اسلامی ندارد و لذا نمی‌توانند که اخوت اسلامی و وحدت ملی ما را صدمه بزنند.

شورای علمای شیعه افغانستان با استفاده از فرصت یک‌بار دیگر بر اجرا شدن خواست‌ها و مطالبات اصولی خود تاکید می‌ورزد وم عتقد است که بر آورده شدن این خواست‌ها ضمن تامین دیگر اهداف ملی و اسلامی، امنیت سراسری در کشور را نیز تامین خواهد کرد، زیرا که تامین آن خواست و مطالبات سبب اعتماد میان مردم وحکومت می‌گردد و همکاری مردم رکن اصلی در تامین است.

و در پایان از مردم متدین و فهیم خود می‌خواهیم که از هر طریق ممکن به دلجویی و یاری خانواده‌های شهدا و مجروحین بشتابند؛ مخصوصا افراد مستعد برای دادن خون به شفاخانه داکتران بدون سرحد قندوز مراجعه کنند تا مجروحان بیشتر بدلیل کمبود خون از دست نروند.

والسلام علیکم و رحمت الله

شورای علمای شیعه افغانستان

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *