بیانیه شورای علمای شیعه افغانستان، در رابطه با کشتار نمازگزاران مسجد جامع فاطمیه قندهار

بسم الله الرحمن الرحیم

وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ ۗ وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیِّهِ سُلْطَانًا فَلَا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ ۖ إِنَّهُ کَانَ مَنْصُورًا

 باغم و اندوه وصف ناشدنی اعلام می‌داریم که ترکیب نامیمون تفکر افراطیت و برنامه‌های پیچیده استخباراتی، در فقدان تدابیر لازم امنیتی، پس از کشتار غم انگیز جمعه گذشته در مسجد سیدآباد قندوز، در این جمعه نمازگزاران مسجد جامع فاطمیه قندهار را هدف حمله انتحاری قرار داده و ۴۶ تن از نمازگزاران را شهید نموده، حدود ۷۰ نفر را مجروح ساختند.

 اگرچه دیگر جملاتی چون تسلیت گفتن، دعا برای مجروحان و درخواست تامین امنیت و امثال اینها برای مردم ما بسیار تکراری و ملال آور شده است؛ اما در حال حاضر و در این شرایط دشوار، ظاهرا چاره دیگر نداریم.

 لذا این حادثه خونین را نیز برای ملت مسلمان و مظلوم افغانستان، مخصوصاً مردم متدین و با شهامت قندهار عزیز و به ویژه برای خانواده‌های عزیز شهدا، تسلیت و تعزیت عرض کرده، برای شهیدان علو درجات و برای مجروحان شفای عاجل و صحت کامل از خداوند علیم قدیر (ج) خواستاریم.

 اگرچه ما یقین داریم که مراکز استخباراتی جهانی و منطقه‌ای این برنامه‌ها را جهت ایجاد تنش‌های فرقه‌ای و بی‌بنیاد نشان دادن امنیت نسبی در کشور سامان می‌دهند؛ اما این موضوع از مسئولیت امارت اسلامی بعنوان دولت حاکم، برای تأمین امنیت هموطنان چیزی را کم نمی‌کند و لذا مکرراً و جداً از مقامات امنیتی امارت اسلامی افغانستان می‌خواهیم که برای تامین امنیت در کشور، مخصوصاً مراکز مذهبی و فرهنگی شیعیان تدابیر جدی و عملی را روی دست بگیرند تا بیش از این هر روز شاهد نا‌امنی و کشتار مردم بی‌گناه در کشور نباشیم.

 پس از وقوع این رخداد خونین در جمع نمازگزاران شیعه، جمع زیادی از برادران اهل سنت در شفاخانه‌ها برای اهدای خون، جهت نجات جان مجروحان صف کشیدند و برخی دیگر سوزناک‌تر از برادران شیعه‌شان بر سر اجساد شهدا گریه کردند؛ ضمن سپاسگزاری از این برادران آگاه و باعاطفه، این حقیقت را نشانه باور همیشگی خود می‌دانیم که هیچ دشمن ددمنش و هیچ توطئه استخباراتی نمی‌تواند ما را از هم جدا کند. به کوری چشم بدخواهان ما گل‌های یک باغیم، اگرچه که هر روز داغداریم.

 در پایان بار دیگر از مردم با شهامت و فهیم خویش می‌خواهیم که در هنگام تجمع در مراکز دینی و فرهنگی مراقب امنیت خویش باشند و نیز از مردم سخاوتمند و ایثارگر قندهار عزیز می‌خواهیم که به هر طریق ممکن به یاری خانواده‌های شهدا و مجروحین بشتابند.

والسلام علیکم و رحمت الله

شورای علمای شیعه افغانستان

۲۴ میزان ۱۴۰۰ ه.ش

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *