تاکید ناتو بر عملی‌سازی تعهدات حکومت جدید افغانستان

پایان نشست دو روزه وزرای دفاع ناتو!

اینجا هم نشست خبری دبیرکل این سازمان با خبرنگاران. پاسخگویی حکومت جدید به تعهداتش، ظاهرا بخشی از محور‌های اصلی بحث وزرای دفاع ناتو بوده است.

 آقای استولتنبرگ در این نشست خبری گفت:“اکنون ما با متحدان و شرکای ناتو رایزنی می‌کنیم که چگونه حکومت افغانستان را به حسابدهی به انجام تعهدات‌شان وا داریم که در بخش مبارزه با تروریزم تعهد کرده‌اند. اینکه اجازه ندهند، افغانستان یکبار دیگر به لانه تروریستان بین‌المللی مبدل شود، حقوق بشر را رعایت کنند و همچنان به آنانی اجازه دهند که زندگی شان در آنجا با خطر روبه‌رو است.

دبیرکل ناتوهمچنین گفت، بر سر این موضوع کار می‌کنند که چگونه آن عده از افغان‌هایی که زندگی‌شان در خطراند را به بیرون از افغانستان منتقل کنند و همچنان روی جابجایی افغانانی که به خارج انتقال یافته‌اند، کار می‌کنند.

همزمان با این، لوید آستین وزیر دفاع امریکا هم در سخنان خود به خبرنگاران از خروج افغان‌هایی اطمینان داد که در افغانستان با امریکایی‌ها کار کرده و تا هنوز در آنجا به سر می‌برند.

آقای لوید آستین چنین گفت: “ما به کار خود دوام می‌دهیم تا اطمینان بدست آوریم، افغان‌هایی که با ما همکاری کرده‌اند، این فرصت را بیابند، در صورتی‌که بخواهند افغانستان را ترک کنند. اما در گام نخست در هفده روز، ۱۲۴ هزار افغان را از افغانستان بیرون کشیدیم. ما به خاطری موفق به این کار شدیم که در این ارتباط شرکا و متحدان شامل در این روند ما را کمک کردند.

اما در داخل افغانستان، انتقاد‌ها به کشور‌های عضو ناتو بخصوص امریکاست. مردم آنان را مقصر اصلی این وضعیت در کشور می‌دانند. با این همه، هنوز معلوم نیست که حکومت افغانستان در برابر این سخنان چه واکنشی دارد. عمل به آنچه که ناتو تاکید دارد و یا هم انتقاد در برابر سخنان اعضای ناتو.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *