سازمان ملل: مذاکرات تدوین قانون اساسی سوریه بدون نتیجه پایان یافت

ششمین دور مذاکرات نمایندگان دولت سوریه و مخالفان برسر تهیه پیش‌نویس قانون اساسی بی نتیجه پایان یافت.

گیر پدرسون، نماینده ویژه سامان ملل در امور سوریه دیروز و در پایان این نشست به خبرنگاران گفت، این دور مذاکرات بدون هیچ پیشرفتی معناداری پایان یافت.

به گفته او، برای حرکت در این مسیر باید اعتماد و اراده سیاسی بیشتری وجود داشته باشد:” ما نتوانستیم به آن چیزی که امیدوار بودیم برسیم، یعنی مذاکرات خوبی برای دستیابی به یک نوع اجماع داشته باشیم. من فکر می‌کنم منصفانه است که بگویم مذاکرات امروز یک ناامیدی بزرگ بود.

قرار بود در این دور از مذاکرات، کمیته ۴۵ نفری تشکیل قانون اساسی بر سر اصول پیش‌نویس قانون اساسی جدید توافق کنند.

نمایندگان دولت و مخالفان دولت این ناکامی را به گردن دیگری می اندازند.

براساس گزارش‌ها؛ نمایندگان مخالفان و جامعه مدنی که مسوولیت تهیه سرفصل‌های قانون اساسی جدید مربوط به «ارتش و نیروهای امنیتی»  و «دولت قانون» را به عهده گرفته بود، در جلسه مشترک ارائه کردند، اما نماینده دولت سوریه از مسولیت‌اش شانه خالی کرده.

با این حال، نماینده دولت سوریه در پایان این دور مذاکرات گفت: “پیشنهادات ارائه شده از سوی برخی از شرکت کنندگان در ششمین دور جلسات کمیته قانون اساسی، نشان دهنده ایده‌های مخرب و برنامه های خصمانه است. آنها در برخی جنبه‌ها، ایدههای بدخواهانه و برنامه‌های خصمانه را منعکس کردند تا جایی که برخی به نقطه قانونی شدن اشغالگری صهیونیست‌ها رسیدند.”

در همین حال، انگشت انتقاد نماینده مخالفان به طرف، نمایندگان دولت نشانه می رود. هادی البحره گفت: ” یک حزب وجود دارد که تمایلی به دستیابی به هیچ چیزی ندارد. برای دستیابی به نتایج ، سه طرف باید حضور داشته باشند و تمایل به تفاهم داشته باشند، هرگونه راه حلی غیر از راه حل سیاسی از طریق اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت ، رنج سوری ها را طولانی تر می کند.”

با این همه، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه می گوید، وضعیت پیش‌آمده “غیرقابل قبول” است و امکان ادامه مذاکرات بدین شکل وجود ندارد.

او همچنان گفت، دو طرف برسر تعیین تاریخ دور هفتم مذاکرات به توافقی نرسیدند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *