قندهار- نگرانی‌ها از قاچاق دالر از کشور و وضعیت آشفته اقتصادی

به‌دنبال کاهش ارزش پول افغانی در برابر دیگر اسعار و گرانی مواد اولیه در کشور، این‌بار خبر از قاچاق دالر از کشور به گوش می‌رسد.

شماری از صرافان در شهر قندهار از کم شدن دالر در بازارها ابراز نگرانی می‌کنند. آنان از دلایل اصلی کاهش ارزش پول افغانی در برابر دالر را، نبود کافی  دالر در بازارهای کشور می دانند. به گفته آنان، دالر توسط تاجران کشورهای همسایه از بازارها جمع شده و در بدل آن ارزهای خارجی در بازارها عرضه می‌شود.

از سویی هم، اکثر معاملات تجاری بازرگانان در خارج از کشور با دالر انجام می‌شود. به همین دلیل ثبات پول افغانی با دالر گره خورده است. صرافان قندهاری، از دلایل اصلی کاهش ارزش پول افغانی در برابر دالر را، نبود کافی پول دالر در بازارهای کشور می دانند.

آگاهان امور اقتصادی نیز، از زاویه دیگری به این موضوع پرداخته و می‌گویند، دولت وظیفه دارد تا برای ثابت نگهداشتن پول افغانی در برابر دیگر اسعار، استفاده از پول افغانی را در بازارهای کشور ترویج کند.

با این حال، قاچاق دالر به بیرون از کشور، مسدود ماندن نزدیک به ۱۰ میلیارد دالر پول افغانستان در بانک‌های جهانی و بحران اقتصادی، همه دست به دست هم داده و وضعیت را در افغانستان بحرانی ساخته است.

وضعیتی که شهروندان را به شدت نگران ساخته. حال دیده شود که حکومت فعلی برای بیرون رفت از این وضعیت چه تدابیری را روی دست خواهد گرفت.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *