بروز تنش‌ها میان عربستان سعودی و لبنان

بدنبال اظهارات یک عضو کابینه دولت لبنان، عربستان و بحرین دستور اخراج سفیر لبنان را صادر کرده و به آنها دو روز فرصت داده تا این کشورها را ترک کنند.

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان اما می‌گوید: اظهارات جورج قرداحی، نظر دولت نیست و برعکس بیروت همواره در تلاش بهبود روابط با کشورهای عربی بوده.

جورج قرداحی، هفته گذشته در یک گفتگوی تلویزیونی، جنگ به رهبری عربستان و امارات متحده عربی در یمن را محکوم کرده و آن را تجاوز خواند. عربستان اما این اظهارات را توهین آمیز خوانده و روز گذشته دستور اخراج سفیر لبنان را صادر کرده و به او ۴۸ ساعت فرصت داده این کشور را ترک کند. ریاض همچنان سفیر خود را از لبنان فراخوانده.

عربستان سعودی در کنار، اخراج سفیر لبنان از این کشور، واردات میوه های تازه از لبنان را هم متوقف می کند زیرا دولت لبنان به تعهدات خود برای توقف قاچاق مواد مخدر در میان محصولات صادراتی به عربستان عمل نکرده.

در کنار این، بحرین هم دستور اخراج سفیر لبنان از منامه را صادر کرده.

نجیب میقاتی، نخست وزیر این کشور از اخراج نماینده دیپلماتیک اش از سوی عربستان ابراز تاسف کرده و ابراز امیدواری کرده که ریاض در تصمیم خود تجدید نظر کند.

او همچنان از قرداحی خواسته، هرچه در توان دارد باید برای تنش زدای و بهبود روابط میان دو کشور انجام دهد.

به دنبال تنش های تازه در روابط دیپلماتیک بیروت و ریاض؛ وزارت خارجه لبنان، از تشکیل گروهی برای اصلاح روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی خبر داد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *