خواست سازمان ملل از اجلاس جی ۲۰؛ جلو بحران گرسنگی را در افغانستان بگیرید

دومین روز برگزاری اجلاس گروه بیست؛ بر علاوه مسایل عمده جهانی، مساله افغانستان نیز از موضوعات عمده اجلاس این گروه است.

سازمان ملل متحد ضمن هشدار درباره وضعیت افغانستان از سران ۲۰ قدرت اقتصادی جهان خواست که جلوی بحران گرسنگی در این کشور را بگیرند.

همزمان با این؛ سران حکومت نیز از جامعه جهانی خواسته‌اند که به تعهدات خود در مورد افغانستان عمل کنند.

مارتین گریفتس؛ معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه  می گوید:

“هم اکنون مواد خوراکی برای چهار میلیون افغانستانی تنها از طریق برنامه جهانی غذا تامین می‌شود. در صورت فروپاشی اقتصادی افغانستان، بحران غذایی و گرسنگی به شدت افزایش می‌یابد و پیشبینی می‌شود این رقم سه برابر شود”

بیشتر کشورهای گروه ۲۰ در دو دهه اخیر حضور پررنگی در افغانستان داشتند، حالا این کشورها، بیست سال بعد، با وضعت شکننده اقتصادی در افغانستان روبرو شدند وضعیتی که آنان را نگران ساخته است.

برخی از رسانه‌ها نیز گزارش داده که رهبران جهان در مورد افغانستان سه نگرانی عمده دارند؛ بازگشت و فعال شدن گروه‌های تروریستی در افغانستان مانند القاعده و داعش. سوق یافتن حکومت به سمت مواد مخدر و بحران انسانی.

از سوی‌هم نگرانی از عدم حضور کشور‌های همسایه افغانستان نیز در این اجلاس مطرح است و اینکه رهبران کشور‌های چین و روسیه نیز از طریق مجازی در این اجلاس اشتراک کرده اند.

با این حال، نگرانی‌ها از وقوع بحران بشری در افغانستان درحالی بالا گرفته که هم ‌اکنون نزدیک به ۱۰ میلیارد از سرمایه‌های افغانستان از سوی ایالات متحده در بانک‌های جهان مسدود است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *