ادامه تعهدات جامعه جهانی بر حل بحران اقتصادی در افغانستان

بحث ارسال کمک‌های بشری به افغانستان این روزها به یکی از مباحث جدی در میان رهبران جهان مطرح است، اما در عمل تاکنون از این کمک‌ها خبری نیست.

همزمان با بحران بشری در افغانستان، رهبران گروه ۲۰ بر ارسال کمک‌های بشردوستانه به ارزش ۱ اعشاریه ۱۵ میلیارد دالر به افغانستان تاکید کردند.

سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهور ایتالیا می‌گوید، وضعیت در افغانستان نگران‌کننده است و از رهبران گروه ۲۰ خواست تا از “خطر یک فاجعه انسانی” در افغانستان جلوگیری کنند.

جهان درحالی بر ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان تاکید می‌کند که درعمل اما تاکنون اقدامی نشده و مردم افغانستان در وضعیت بد بشری بسر می برند.

در این‌جا روم؛

سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهور ایتالیا در مراسم ضیافت شام برای رهبران گروه ۲۰ از آنها خواست تا به وضعیت افغانستان توجه جدی کنند.

سرجیو ماتارلا؛ رئیس ‌جمهور ایتالیا:

“وضعیت در افغانستان جدی است. ما همه باید  از “خطر یک فاجعه انسانی” در آن کشور جلوگیری کنیم. “

همزمان با این، جوبایدن، رئیس‌جمهور امریکا در دیدار با رجب طیب اردوغان، همتای ترکی‌اش در حاشیه اجلاس گروه ۲۰، از نقش ترکیه در افغانستان تقدیر و درباره ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان با اردوغان صحبت کرده است. او همزمان در دیدار با آنگلا مرکل، نخست‌وزیر آلمان از میزبانی این کشور برای اسکان موقت افراد تخلیه شده و همکاری این کشور در افغانستان قدردانی نموده است.

درهمین حال، بتازگی وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرده که کشورش ۵۰ میلیون پوند را به افغانستان کمک می‌کند.

لیز تراس؛ وزیر خارجه بریتانیا:

” این ۵۰ میلیون پوند برای حمایت از افراد آسیب‌پذیر در زمستان از جمله غذا، مواد ضروری پزشکی، سرپناه و تهیه لباس گرم به کودکان و نیازمندان است.

از سویی دیگر، رئیس‌‌جمهور ترکیه در اجلاس گروه ۲۰ به مسئله افغانستان و چگونگی تامین امنیت میدان هوایی بین‌المللی کابل اشاره نمود و گفت، تحولات اخیر سبب شد تا سربازان ترکی مجبور به عقب‌نشینی شوند، اما رایزنی‌ها دراین باره میان ترکیه و قطر جریان دارد.

رجب طیب اردوغان؛ رئیس‌جمهور ترکیه:

” ترکیه و قطر درحال حاضر مصروف رایزنی درمورد نقشه راه است. ما خواهیم دید که طالبان در طول زمان چگونه رفتار خواهند کرد. درحال حاضر، طالبان در حال مذاکره با ما و سفارت ما در افغانستان هستند. زمان نشان خواهد داد که در جریان این مذاکرات چه اقداماتی را انجام خواهیم داد.”

با این همه، افغانستان این روزها وضعیت بد بشری را تجربه می‌کند، مخصوصا که فصل سرما از راه رسیده و مردم افغانستان در کنار گرسنگی از نبود پول برای خرید مواد گرمایشی برای گرم نمودن خانه‌های شان نگرانی دارند. با این حال جهان تنها حرف از کمک می‌زند، اما در عمل از کمک‌ها خبری نیست.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *