انتقاد وزارت خارجه امریکا از فرار اشرف‌غنی

وزیر خارجه امریکا می‌گوید، فرار اشرف‌غنی برنامه ایجاد حکومت همه‌شمول در افغانستان را برهم زد. آنتونی بلینکن گفته، با آنکه برنامه انتقال قدرت با اشرف ‌غنی شریک شده بود و آقای غنی با این برنامه موافقت کرده بود، اما با آنهم افغانستان را ترک کرد.

درهمین حال، مسکو با اشاره به تهدیدات تروریستی در مرزهای افغانستان گفته، رفع این تهدیدات در اولویت کاری روسیه قرار دارد.

از فرار اشرف‌غنی؛ رئیس جمهور پیشین نه هفته‌ها که ماه‌ها می‌گذرد. ۲۴ام اسد!

از آن زمان تاکنون بیش از سه ماه می‌گذرد، در این مدت تبصره‌های زیادی در مورد فرار اشرف‌غنی صورت گرفته. بتازگی هم وزیر خارجه امریکا گفته، فرار اشرف‌غنی، برنامه ایجاد حکومت همه‌شمول را برهم زد.

به گفته آنتونی بلینکن، اشرف‌غنی در جریان برنامه انتقال قدرت قرار داشت و با این برنامه موافق بود، تا جایی که به گفته بلینکن، اشرف‌غنی گفته بود، اگر طالبان با این برنامه موافقت نکنند، او تا پای جان علیه آنها خواهد جنگید.

بلینکن همچنین با اشاره به سقوط حکومت پیشین افغانستان گفته، هیچ ادارۀ استخباراتی پیش‌بینی نکرده بود که این همه در جریان ۱۱ روز اتفاق خواهد افتاد.

با این حال، حالا توپ در میدان حکومت فعلی است. سهیل شاهین که از سوی حکومت برای کرسی نمایندگی افغانستان در سازمان ملل پیشنهاد شده بتازگی در توییتی نوشته، کرسی افغانستان در سازمان ملل براساس قوانین این سازمان، حق حکومت فعلی افغانستان است. او همچنین خواهان به‌رسمیت شناخته شدن حکومت فعلی افغانستان شده است.

سهیل شاهین درحالی گفته که حکومت فعلی بر مرزهای افغانستان کنترل دارد که بتازگی سرگئی لائوروف، وزیر خارجه روسیه گفته، رفع تهدیدات تروریستی از سوی افغانستان، در اولویت کاری روسیه قرار دارد.

لائوروف تاکید کرده، مسکو تلاش می‌کند تا از بی‌ثباتی در کشورهای همسایه افغانستان جلوگیری کند و ورود تهدیدات تروریستی و مواد مخدر از افغانستان به مرز‌های روسیه، نیاز به سرکوب در داخل افغانستان دارد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *